3 manieren om zekerheid te krijgen over een crowdfundingproject

Het idee achter crowdfunding spreekt je aan. Maar je wil natuurlijk alleen een project steunen dat je vertrouwt. Heb je meer informatie nodig vóór je een bijdrage levert? Met de volgende trucjes krijg je meer zekerheid over een project.

Hoewel Hello crowd! je de zekerheid geeft dat je al je geld terugkrijgt als de financieringsdoelstelling niet wordt gehaald tijdens de campagne, wil je toch graag op voorhand weten waar je bijdrage naartoe gaat. Dat is trouwens een heel normale reflex. Gelukkig zijn er allerlei eenvoudige manieren om meer te weten te komen over projecten die je bezighouden, nog vóór je één cent uitgeeft.

Communiceer rechtstreeks met de initiatiefnemer

Een rechtstreeks contact met de initiatiefnemer blijft natuurlijk een van de beste manieren om hem te leren kennen. Hij kan honderduit over zijn project vertellen en zijn enthousiasme werkt aanstekelijk. Ga hem dus gerust opzoeken. Veel initiatiefnemers organiseren zelf bijeenkomsten om hun ideeën en producten voor te stellen. Soms zijn die voor iedereen toegankelijk, soms voor een beperkte groep. Zo organiseerden Corentin Poels en Pierre-Yves Romanini, het duo dat Crossfit Dansaert op de wereld zette, informatie- en kennismakingssessies over crossfit voor hun wijk. “De dag dat Pierre-Yves me op straat aansprak, was ik een beetje verbaasd”, zegt Carlo. “Hij nodigde mij uit op een demo- en kennismakingsavond. Dat was genoeg om mij nieuwsgierig te maken. Toen ik merkte hoeveel zij ervan kenden, besloot ik niet alleen om hun campagne te steunen, maar ook om klant te worden!”

Ook Nathalie ging op die manier te werk. Toen zij Bee Lights oprichtte, een bedrijf dat artisanale kaarsen maakt met bijenwas uit Rwanda, organiseerde zij verscheidene drinks: eerst voor haar familie en vrienden (die op slechts 3 dagen 40% bijeenbrachten van het bedrag dat zij toen nodig had) en op de 10e dag van haar crowdfundingcampagne een tweede, met een vijftigtal personen die zij niet kende. Zo kreeg zij de kans om haar project uit te leggen en haar kaarsen te presenteren. Haar gasten waren meteen gerustgesteld: ze zagen hoe kwaliteitsvol haar producten zijn en hoeveel potentieel haar project heeft. 

Licht de community door

“Vóór ik bijdraag aan een project, ga ik altijd even kijken op de Facebook-pagina van de initiatiefnemer”, zegt Aurelia. “Je ziet dan hoe hij promotie voert voor zijn campagne, je leest commentaren van vrienden of onbekenden, je merkt hoe mensen reageren en hoe populair het project is. Soms post ik ook rechtstreeks vragen op zijn wall of verstuur ik een privéberichtje.”

Even rondneuzen op Google kan ook geen kwaad. Is het project terug te vinden? Heeft iemand er een mening over? Zijn er in de pers al artikels over verschenen? Dat zijn allemaal aanwijzingen die je kunnen geruststellen. Check ten slotte ook eens de rubriek “Nieuws” van de projectpagina op Hello crowd!. Een project dat leeft en evolueert, boezemt meer vertrouwen in. 

Luister, voel, ruik, proef…

Kaarsen, T-shirts, zakdoeken, knuffels, apps… Bij de meeste projecten bestaat het product al of is er in elk geval een prototype. “Ik weet nog goed dat ik eerst een nummer van The Girl Who Cried Wolf uitvoerig heb beluisterd, vóór ik die groep heb gesteund”, zegt Sven. “Ik moest een concreet beeld van hun productie hebben.”

Zowel een chocolatier die een winkel wil openen als een modeontwerpster die droomt van haar eigen kledinglijn heeft meestal al creaties op de wereld gezet. Vaak zijn ze in een beperkte oplage beschikbaar, in een paar winkels of zelfs rechtstreeks in het atelier. Ga eens op hun website kijken: misschien hebben ze wel een verkooppunt in jouw buurt. Ga er dan zeker naartoe en keur hun product langs alle kanten vóór je beslist om aan het succes ervan bij te dragen.

En hoe zit het met “virtuele” projecten? Ook de meeste apps bestaan al in een bètaversie en uittesten is dus perfect mogelijk. Denk aan de carpoolingapp Kowo: die werd na zijn lancering al gesteund door enkele instellingen, maar had nog middelen nodig om het aanbod te verbeteren en uit te breiden. Omdat de app al bestond, kon iedereen gemakkelijk nagaan of het idee potentieel had. 

Wil jij ook een leuk idee steunen? Bekijk dan zeker de projecten die op Hello crowd! op zoek zijn naar financiering. Je hebt niets te verliezen! Geraakt de campagne niet gefinancierd? Dan krijg jij je geld terug.

Zie alle projecten
Vragen over dit project?

Vind het aantwoord op het Help & Support forum.

Go!