4 tips om je crowdfundingcampagne gelanceerd te krijgen

Nee, niet alle projecten worden gefinancierd op Hello crowd!. Om aanvaard te worden moeten ze geloofwaardig zijn en voldoen aan enkele criteria. Michiel, een van onze crowdfundingexperts, toonde zich bereid om jou zijn vier beste tips te verklappen zodat je alle kansen hebt om je crowdfundingcampagne te lanceren.

1. Benadruk het positieve aspect van je project

“Jij weet allang waarrond je project draait, maar wij zien het voor het eerst”, legt Michiel uit. “Zorg dus voor een uitvoerige beschrijving en benadruk daarbij in welk opzicht het de maatschappij iets positiefs oplevert. Wees duidelijk en weet dat drie korte zinnetjes door niemand serieus worden genomen. Hoe concreter je beschrijving en hoe duidelijker je bewijst dat je project op bijval zal kunnen rekenen van het publiek, des te groter de kans dat je project het selectieteam zal overtuigen.” 

2. Ga voor een financiële doelstelling in stappen 

De te bereiken doelstelling is het minimumbedrag dat je nodig hebt om je project te verwezenlijken. “Bij het bepalen daarvan moet je realistisch en geloofwaardig blijven, niet alleen in functie van je project maar ook ten opzichte van het netwerk dat je denkt te kunnen aanspreken”, licht Michiel toe. Een gemiddeld budget schommelt rond de €5.000. Vergeet hierbij niet dat dit bedrag alle kosten met betrekking tot je crowdfundingcampagne omvat: kosten voor beloningen, verzendingskosten, Hello crowd!-commissie van 8,07% (inclusief BTW en transactiekosten) en eventuele fiscale kosten.”

Ook goed om te weten: “Je kan altijd meer inzamelen dan het gevraagde bedrag, maar nooit minder. Mijn tip: werk in stappen, waarbij iedere stap een specifieke doelstelling is. Bepaal dus een minimumbedrag waarmee je je hele project of al een eerste gedeelte ervan kan realiseren en werk dan verder aan de rest! Vermeld dat ook duidelijk in je project.”

3. Bedenk al meteen interessante beloningen

“Als je je project voorstelt en meteen al interessante beloningen vermeldt, bewijs je dat je al goed hebt nagedacht hoe je je campagne wil verkopen”, vertelt Michiel. “Het toont aan dat je echt voor je project wil gaan. Bepaal ten minste 4 beloningen en bedenk daarbij dat de vaakst gestorte bedragen €5, 10, 25, 50 en 100 zijn.”

4. Zorg voor een actief netwerk

“Je entourage, je achterban is de sleutel tot het succes van je crowdfundingcampagne”, aldus Michiel. We kijken naar de omvang van je netwerk op socialenetwerksites, de activiteit op de website of blog van je project... Als je €10.000 hoopt in te zamelen voor een project en je hebt maar 50 vrienden op Facebook, is het vrij moeilijk om aan iedereen €60 te gaan vragen! Waarom €60? Omdat wij ervan uitgaan dat je campagne pas geloofwaardig wordt voor funders die jij niet kent en die jou niet kennen (de zogenaamde tweede kring) wanneer je al 30% van de financiering hebt ingezameld met de steun van je eerste kennissenkring (familie en vrienden). Als je je project een goede uitgangsbasis wil geven om ons te overtuigen, moet je dus bewijzen dat je een achterban hebt die je steunt”.

 

Zo, nu heb je alle troeven in handen om je project in te dienen. Ga ervoor! En vergeet niet dat we je graag helpen als je nog vragen hebt.

Vragen over dit project?

Vind het aantwoord op het Help & Support forum.

Go!