8 fouten die je beter vermijdt voor je crowdfundingcampagne

Mensen maken fouten en onze initiatiefnemers dus ook. Gelukkig houden onze coaches een oogje in het zeil. Francesca en Sandrine zetten op een rij welke fouten frequent worden gemaakt vóór, tijdens en zelfs na een crowdfundingcampagne. Nog belangrijker, ze leggen uit hoe je ze vermijdt!

Starten zonder community die je steunt

Vóór je begint met je campagne, is het beter om te nagaan of er al een groep mensen achter je staat en gelooft in jouw project. “Soms komen initiatiefnemers bij ons terecht met een goed idee en willen ze een crowdfundingcampagne lanceren om dat te ontwikkelen, maar hebben ze niet eens een Facebookpagina of Instagramaccount opgezet. Terwijl één van de basiscriteria die in het validatieproces van de projecten invloed kan hebben juist het aantal volgers van het idee is. Want dat geeft een betrouwbaar beeld van het aantal potentiële toekomstige funders.”

Je potentiële funders overschatten

“Je mag ervan uitgaan dat een funder gemiddeld € 50 per project stort, maar dat wil niet zeggen dat je aan 100 funders genoeg hebt om € 5.000 op te halen. Sommigen zullen misschien meer geven, anderen minder. En je mag evenmin verwachten dat al je followers ook meteen een bijdrage willen leveren en dus funder worden. Misschien vinden veel mensen je project sympathiek en krijg je veel “likes” op je Facebookpagina, maar storten ze daarom nog geen geld.” Om je kansen op succes te vergroten, moet je je campagne dus zo opzetten, dat je de aandacht trekt van zoveel mogelijk mensen.

Overhaast te werk gaan

Een project, van welke aard dan ook, lanceer je beter nooit in zeven haasten. “Er zijn initiatiefnemers die bij ons komen aankloppen omdat ze dringend financiering nodig hebben. Maar een crowdfundingcampagne moet je als een investering bekijken: je moet genoeg tijd uittrekken om ze goed voor te bereiden, ze vervolgens over een voldoende lange periode (maar ook niet te lang!) haar werk laten doen en ten slotte achteraf al het nodige doen, zoals de beloningen versturen.”

Denken dat een “toverspreuk” volstaat

Het is niet omdat je een campagne lanceert, dat ze ook slaagt. “Succes komt alleen als je er genoeg moeite voor doet, alles opvolgt, regelmatig werkt, … Ook dat is onze taak: nagaan hoe de campagne loopt, wijzen op de deadlines, advies geven en vragen van de initiatiefnemers beantwoorden.”

Een campagne verwarren met fondsenwerving

Het klopt dat je een crowdfundingcampagne lanceert om geld op te halen, maar de aanpak is anders dan bij klassieke fondsenwerving. “De term ‘campagne’ zegt eigenlijk genoeg: je moet je project in de kijker plaatsen, je ideeën bekendheid geven, overtuigen, …” In de eerste plaats dus slimme communicatie voeren!

In je hoekje blijven zitten

We kunnen het niet genoeg zeggen: campagne voeren is een kwestie van communicatie. “Je moet de juiste mentaliteit hebben, naar de mensen toegaan, ze aanspreken, … Je moet zelf vierkant achter je zaak en je project staan om zoveel mogelijk mensen te overtuigen. De persoon die achter een project schuilgaat, is even belangrijk als het project zelf.” De menselijke factor is essentieel!

De funders uit het oog verliezen

Nogmaals: crowdfunding staat of valt met communicatie. Vergeet dus niet om de contacten met je funders warm te houden. “Het is niet omdat ze al een bijdrage gestort hebben, dat je ze niet op de hoogte moet houden van de vorderingen van je project of het verloop van de gebeurtenissen. Het tegendeel is waar!” En vergeet zeker niet om ze na afloop van de campagne hun beloning te sturen.

De essentiële link niet vermelden

“Een klassieke fout komt erop neer dat iemand e-mails verstuurt, met vrienden en bekenden communiceert over zijn project via posts op zijn Facebookpagina en … vergeet om de link naar zijn campagne op Hello crowd! te vermelden.” Een eenvoudige, maar efficiënte regel zegt nochtans om aan het einde van elk bericht, elke post, elke mail de link toe te voegen die mensen rechtstreeks toegang geeft tot de campagne.

Wens jij ook je project concreet gestalte te geven? Bij Hello crowd! staan onze experts klaar om je te helpen, te adviseren, op te volgen. Aarzel niet langer, zet de stap en stel ons je project voor. Je hebt niets te verliezen, alles te winnen!

 
Vragen over dit project?

Vind het aantwoord op het Help & Support forum.

Go!