Crowdfunding: 5 fabels die ons verhinderen om bij te dragen

Het is ons allemaal al wel eens overkomen: één of ander interessant crowdfundingproject trekt onze aandacht en we zouden het wel willen steunen, maar… Er is vaak wel een “maar” die ons tegenhoudt. Een gebrek aan kennis? Vooroordelen? Wij zetten alle fabels voor jou op een rijtje.

1. Ik heb er niet genoeg geld voor

via GIPHY

Je hoeft niet Rockefeller te heten om een project te steunen. Bij reward crowdfunding, de meest voorkomende formule, volstaan meestal kleine bedragen. Op Hello crowd! bedraagt het minimum €5. Zelfs zo’n bescheiden bedrag kan iemand helpen om zijn droom te verwezenlijken. En als bedankje voor je steun ontvang je een niet-financiële beloning. Want daar draait het bij crowdfunding juist om: vele kleintjes maken één grote.

2. Ik wil geen geld weggooien voor een project waar misschien niets van komt

via GIPHY

Het klopt dat niet alle crowdfundingprojecten hun financieringsdoelstelling halen, maar dat betekent nog niet dat jouw bijdrage in een bodemloze put verdwijnt als een project niet doorgaat. Op Hello crowd! wordt je bijdrage teruggestort als de crowdfundingcampagne niet voor 100% gefinancierd geraakt. En aangezien op ons platform 64% van alle geselecteerde projecten gefinancierd wordt, is de kans op een beloning groter dan dat je je geld terugkrijgt. Want het is altijd het één of het ander. Is dat geen mooie win-win?

3. Een gift doen is niets voor mij

via GIPHY

Maar wie heeft ooit beweerd dat je niets in ruil ontvangt? Op een platform voor donation crowdfunding hoef je natuurlijk niets te verwachten. Bij de meeste andere crowdfundingtypes wacht je niet alleen de eeuwige dankbaarheid van de initiatiefnemers, maar krijg je ook iets terug. Bij equity crowdfunding zijn dat aandelen. Bij lending crowdfunding een bepaalde interest op het geld dat je hebt geïnvesteerd. En bij reward crowdfunding gaat het om een niet-financiële beloning. Vaak zijn het zelfs hele leuke beloningen en het enige wat jij moet doen, is er eentje kiezen. Zoals het zakje té gekke Mad Lab-koekjes. Of je iPad die plots dienst doet als photo booth op je volgende feestje, dankzij het project FiestaPics.

4. Het zijn toch alleen maar profiteurs en oplichters

via GIPHY

Absoluut niet. Om te beginnen worden alle projecten die je op Hello crowd! vindt, doorgelicht en geselecteerd. Een professioneel team onderzoekt elk ingediend project en analyseert zowel de geloofwaardigheid van het project als van de initiatiefnemer(s). Bovendien komt er bij het voorbereiden en promoten van een crowdfundingcampagne wel wat meer kijken dan een webpagina maken en wachten tot het geld binnenrolt. Een initiatiefnemer die geen vinger uitsteekt, zal niets oogsten. En vergeet niet dat je een leuke beloning mag verwachten als je een project steunt.

5. Crowdfundingprojecten zijn niet veel waard (anders zouden de banken ze wel financieren)

via GIPHY

Ook dat klopt niet: een crowdfundingcampagne is geen wanhoopspoging als de banken afhaken of een teken dat de banken er niet in geloven. Het bewijs? Het is vaak een bank die een crowdfundingcampagne aanraadt in plaats van een lening, om beter in te spelen op de behoefte van haar klanten. En trouwens: artisanale, artistieke, culturele of solidaire projecten zijn vaak heel hoogstaand, maar daarom nog niet geschikt voor het klassieke financieringscircuit. Crowdfunding is een bewuste keuze, om een project bij het publiek af te toetsen!


Nu je weet dat je al vanaf €5 kan bijdragen aan een crowdfundingcampagne op Hello crowd!, waarom zou je het dan niet eens proberen? 9 Belgen op 10* die een crowdfundingproject hebben gesteund, zijn bereid om dat opnieuw te doen. Dus waarom jij niet? Ontdek de projecten.


Om alle fabels te doorprikken die de ronde doen over de lancering van een crowdfundingproject lees je ook ons artikel “Vergeet deze 7 fabels voor je lanceert”.


* Bron: onze enquête “De Belg en crowdfunding” oktober 2016.

Vragen over dit project?

Vind het aantwoord op het Help & Support forum.

Go!