Crowdfunding brengt je vaak (heel) ver

Wie de stap naar crowdfunding durft te zetten om zijn project te financieren, geraakt er vaak heel ver mee, zowel letterlijk als figuurlijk. Kijk maar naar deze kortfilm, die aan de andere kant van de oceaan aan een gerenommeerd festival mocht deelnemen …

Het Palm Springs International Short Film Festival, juni 2018. Op de selectielijst van dit gerenommeerde internationale kortfilmfestival staat ook een Belgische inzending, met name “Provence” van Kato De Boeck. En het opmerkelijke aan deze creatie is dat ze werd gefinancierd met Hello crowd! “Ik studeerde nog aan de filmschool toen ik al rondliep met het idee om “Provence” te draaien”, zegt de jonge regisseuse. “Maar ik had daarvoor wel een flink bedrag nodig, meer dan voor een traditionele afstudeerfilm, vooral omdat ik in Frankrijk wou gaan opnemen. Ik besloot om sponsors te zoeken. Ik ging aankloppen bij mijn bank en die bracht mij weer in contact met Hello crowd!. Zij legden mij uit hoe crowdfunding werkt. Het leek mij interessant en ik besloot het er met hen op te wagen.”

De ideale formule voor een start-up

Kato De Boeck is nu blij dat ze toen die beslissing heeft genomen: “Zonder deze campagne had ik mijn doel nooit bereikt. Ik ben Hello crowd! heel dankbaar voor alle adviezen.” De veelbelovende regisseuse kon niet alleen haar film afwerken, maar hield aan dit avontuur ook veel positieve ervaringen over. “Ik heb onder andere ingezien hoe belangrijk de steun van je community is - aan het einde van de campagne had de Facebook-pagina van de film meer dan 600 volgers. Dankzij hen heb ik mijn doelstelling snel bereikt en kon ik zelfs meer geld ophalen (de campagne overschreed de oorspronkelijke financieringsdoelstelling met 73%, nvdr). Ik kan dus crowdfunding alleen maar hartelijk aan iedereen aanbevelen. Vooral om een start-up te lanceren is dit de ideale formule. Als je zelf ergens heel hard in gelooft en een project met hart en ziel verdedigt, dan vinden de mensen dat geweldig en willen ze je graag steunen.”
Op basis van haar eigen ervaring geeft Kato nog enkele tips: “Ik heb de kracht van gepersonaliseerde e-mails ontdekt, het beste middel om je eigen vrienden en kennissen en hun vrienden en kennissen te bereiken. Ook video’s en beelden op sociale media helpen je flink vooruit. En als je met een idee rondloopt, is het belangrijk dat je de juiste vragen stelt, zoals ‘Wat maakt mijn project zo speciaal?’ en ‘Waarom wil ik dit doen en waarom nu?’. Als je eenmaal de antwoorden op dergelijke vragen hebt, weet je ook hoe je de mensen moet aanspreken!”

Wedden dat het avontuur van Kato en “Provence” hier niet stopt? Iets zegt ons dat we nog vaak gaan horen over deze jonge Belgische regisseuse, die dankzij crowdfunding plots vleugels heeft gekregen!

Wil jij je project ook vleugels geven en het ver brengen met de begeleiding van een deskundig team? Aarzel dan niet om je eigen project te lanceren en aan ons voor te stellen. Je hebt niets te verliezen! Als je campagne niet gefinancierd geraakt, betaal je helemaal geen kosten.

Een project indienen
Vragen over dit project?

Vind het aantwoord op het Help & Support forum.

Go!