Crowdfunding: de geheimen tot succes

Soms is een leuk idee voldoende om je funders te overtuigen. Kijk maar naar deze drie campagnes: onze coaches hebben ze uitgepikt, omdat een opmerkelijk aspect telkens een wereld van verschil maakte.

Schaarste maakt aantrekkelijk

Schoenen met verwisselbare hakken, zodat je de hoogte aan de omstandigheden kan aanpassen… Terwijl dit voor veel vrouwen als een droom klinkt, pakt het label Charlz Sway er gewoon mee uit. Het project wordt gedragen door twee Antwerpenaars: Charlotte Nyssen, een hyperactieve mama en psychotherapeute, en Niels Monnier, een burgerlijk ingenieur. Charlotte koestert het idee van de verstelbare hakken al sinds 2014, maar ze wilde eerst prototypes ontwerpen, de juiste partners vinden… Terloops won ze ook nog de Bizidee-wedstrijd voor jonge ondernemers. Die gaf het merk al meteen een zekere bekendheid, zodat de wachtlijst langer werd, nog vóór er modellen verkrijgbaar waren. Precies die wachtlijst nam Charlz Sway als vertrekpunt voor de crowdfundingcampagne. De beloning was ook aantrekkelijk: een mooie korting - van 15 tot 27% op de oorspronkelijke prijs - voor de eerste funders. "Al vanaf de eerste dag van de campagne hing er een sfeer van schaarste en dringendheid", zegt Michiel, de coach van Hello crowd! die het verloop van crowdfundingprojecten opvolgt. "Je moest er snel bij zijn om de korting te krijgen. Zo'n gevoel van 'nu of nooit' heerst meestal alleen tijdens de laatste dagen, als je de funders erop wijst dat er maar enkele dagen meer overblijven om de campagne te financieren. Bij Charlotte overheerste dat gevoel al vanaf het begin." 
Op nauwelijks twee dagen haalde Charlz Sway 50% van het verwachte bedrag op. Enkele dagen later was dat al 100%. Zo kon Charlotte het nog ruimer aanpakken en haar community uitbreiden, zodat ze uiteindelijk 142% van haar doelstelling ophaalde.

De ondersteuning van een bekend merk krijgen

Op een ander domein vond ook de vzw SOLID een speciale invalshoek om haar project tot een goed einde te brengen. De organisatie wou Paces Crafts steunen, een textielatelier uit het Indische district Rampur dat streeft naar eerlijke productie en handel. Een veertigtal vrouwen maken er kwaliteitsproducten voor een fatsoenlijk loon. Een Belgische textielspecialiste helpt ze om hun producten af te stemmen op de westerse smaak inzake design en kwaliteit. Om het atelier uit te bouwen, materiaal aan te kopen en te investeren in een kindercrèche deed de vzw SOLID een beroep op Hello crowd! en… op een grote partner: AS Adventure. Deze winkelketen schaarde zich achter het project en zette de crowdfundingcampagne in de schijnwerpers via haar netwerken. Onze coach Michiel vind dat de steun van het merk verscheidene voordelen opleverde: "Het merk gaf met zijn bekendheid meer geloofwaardigheid aan het project. Dat maakte het eenvoudiger om funders te overtuigen. Bovendien kwam SOLID op deze manier in contact met een nieuw netwerk, dat zonder de steun van AS Adventure buiten het bereik van de vzw zou zijn gebleven."

Voor je communicatie verder kijken dan de sociale media

Om mensen te overtuigen gaat er niets boven fysiek contact, een gesprek, een discussie. Sociale media en e-mails verrichten soms wonderen, maar een funder zal toch eerder geneigd zijn om je te steunen als hij je met vuur hoort praten over je product, als hij je enthousiasme en passie voelt en met eigen ogen ziet hoe goed je product is. Dat ondervond ook Bee Light, een bedrijfje dat kaarsen met bijenwas uit Rwanda maakt. De artisanale kaarsen zijn 100% natuurlijk en uniek. Nathalie, die het bedrijf oprichtte, steunt voor de productie op een netwerk van imkers en ambachtslui. Voor de financiering van een nieuwe werkplaats haalde Nathalie inspiratie uit de menselijke aspecten van Bee Light, dat eerder een samenlevingsproject dan een commerciële (maar wel faire) onderneming is. Zij gebruikte precies dit menselijke verhaal als rode draad in haar crowdfundingcampagne.

Voor Eléonore, de coach van Hello crowd!, was het fysieke contact met de toekomstige funders essentieel voor het succes van het project: "Nathalie haalde snel haar financieringsdoelstelling toen zij een aantal financieringsdrinks organiseerde, waarop zij potentiële funders uitnodigde. De eerste drink vond plaats op de eerste campagnedag. Alleen haar familie en hechte vrienden waren toen uitgenodigd. Natuurlijk steunden al die mensen haar en zo haalde zij op 3 dagen al 40% op. En dat was nog maar een begin: op de 10e dag van haar campagne vond de tweede financieringsdrink plaats, deze keer met meer mensen, een 50-tal. Zij legde enthousiast haar project uit, toonde haar kaarsen in alle mogelijke maten en vormen en wees erop dat ze natuurlijk en niet schadelijk waren. De gasten konden eraan ruiken en de kwaliteit van de producten voelen. Dat spoorde ze aan om het project te steunen." Bovendien kon je de kaarsen alleen kopen via reservatie op het crowdfundingplatform. Drie weken na de lancering was haar project voor 100% gefinancierd en bij de afsluiting haalde ze zelfs 127%."

Zit jij ook met een idee? Aarzel dan niet: dien je project in op Hello crowd!. Je hebt niets te verliezen! Als je campagne niet gefinancierd geraakt, betaal je geen kosten. En onze coaches staan klaar om je tijdens het hele traject te begeleiden…

Dien je project in
Vragen over dit project?

Vind het aantwoord op het Help & Support forum.

Go!