Crowdfunding, de kortste weg naar applaus!

Net als jij geloofden zij rotsvast in hun project. En net als jij dachten zij aan crowdfunding om dat bekend te maken. De leden van drie bands vertellen hoe zij hun zenuwen de baas werden, de beslissende stap zetten en succes boekten!

Het festivalseizoen breekt aan en de kans is reëel dat je binnenkort één van deze drie groepen, die hun carrière een flinke boost gaven met crowdfunding, op een podium ziet aantreden. De drie bands hebben alvast één eigenschap gemeen: de durf waarmee zij hun project presenteerden aan hun eerste publiek.

De metalcoreband Road to Holyblood (RTH voor de vrienden) werd vier jaar geleden opgericht. Dit jaar wilden de bandleden hun eerste album uitbrengen en het moest meteen een heel hoge kwaliteit hebben. Dus lanceerden zij een crowdfundingcampagne. “Aangezien muziekprojecten het vrijwel zonder subsidies moeten stellen, lag dit idee voor de hand. Wij hadden zelf al eerder bijgedragen aan crowdfundingprojecten en dus wisten wij hoe zoiets werkt. Voor ons was het geld belangrijk, maar minstens even interessant was de grote sprong die wij maakten met onze digitale communicatie, waardoor onze community ons opnieuw veel meer ging steunen - en dat geeft vertrouwen! Omdat vrijwel al onze fans als één man achter ons en onze campagne gingen staan, elk volgens zijn eigen mogelijkheden, is dit project, dat zo belangrijk voor ons was, volledig geslaagd. Op een andere manier zou dat onmogelijk geweest zijn.”

Je durven “smijten” voor je project en vertrouwen tanken

Ook de groep Astrasonic droomde van een eerste album en dacht spontaan aan crowdfunding. Op die manier wilden ze vooral meer zelfvertrouwen kweken: “Het album moest concreet bestaan vóór we op een podium zouden klimmen”, zegt JC Mo, de zanger van de band. Maar zelf een album uitbrengen is een dure zaak: “Wij zochten naar het juiste financieringskanaal en kwamen al snel bij crowdfunding uit. Het systeem zelf stelde ons op ons gemak: als we onze doelstelling niet zouden halen, verloor niemand geld. Ons zou het niets kosten en de mensen die ons hadden gesteund, zouden hun geld terugkrijgen. En tegelijk was het een prima kans om ons project bij meer mensen bekend te maken.” En waarom dan juist Hello crowd!? “Wij hebben inlichtingen over verschillende platforms ingewonnen en bij Hello crowd! maakte de begeleiding ons enthousiast. Wij hadden nog nooit zo’n campagne gevoerd en vonden het advies van een coach een echt pluspunt.”

Voor de vier leden van de pop-rockgroep Monday Penny, die al een cd met vijf nummers hadden uitgebracht, was het moment aangebroken om een volgende stap te zetten: een clip opnemen en een ervaren persattaché inschakelen. Samuel, de woordvoerder van de band: “Sommigen van ons hadden al eens bijgedragen aan een crowdfundingproject of zelf zo’n campagne gevoerd. Wij kenden het systeem dus vrij goed. En wij dachten dat het een originele manier was om aan ons project meer ruchtbaarheid te geven en tegelijk ons doel te bereiken. We zijn dus aan de slag gegaan. Zo’n campagne is eigenlijk vrij intuïtief en eenvoudig te beheren. En tegelijk leerden wij om onze communicatie meer gestructureerd aan te pakken. Een hele geruststelling!”

Wil jij ook je project een flinke boost geven met de steun van een team experts? Zet dan nu de stap en stel ons je project voor. Je hebt niets te verliezen! Geraakt je campagne niet gefinancierd? Dan betaal je geen kosten.

Dien je project in
Vragen over dit project?

Vind het aantwoord op het Help & Support forum.

Go!