Crowdfunding: de waarde van originaliteit

Soms borrelen er spontaan ideeën op die anderen vergezocht vinden. Je laten afremmen omdat je denkt dat je idee niet zal aanslaan zou jammer zijn. De volgende vijf verrassende projecten, die door veel funders werden gesteund, zouden je moeten overtuigen dat crowdfunding iedereen de kans geeft om de belangstelling van anderen op te wekken!

Verwende neuzen

Als er één voorwerp is waar je in ons klimaat niet zonder kan, dan is het wel… de zakdoek! Vijf Leuvense jeugdvrienden hadden het lumineuze idee om die met Huff & Puff Pocketwear in ere te herstellen. Denk aan heerlijk zachte stoffen zakdoeken, milieuvriendelijker dan papieren tissues, echte modeaccessoires met een opvallend design en zo mooi, dat je bijna constant verkouden wil zijn. Resultaat? Het vijftal zag zijn doelstelling ruimschoots overschreden: in plaats van de beoogde €15.000 haalden ze €26.284 op! 

Ambitie? “The World”!

Marine Mouzelard is 30 en schrijven is haar passie. Vanuit haar thuisbasis Brussel heeft ze al enkele romans op de wereld gezet. Haar genres? “Chicklit” en detectives. Haar stijl? Een mengeling van humor en suspense, met een vrouwelijke touch. Haar droom? Ook in de Angelsaksische wereld doorbreken. Dat bracht haar op het ambitieuze idee om haar roman te laten vertalen in de taal van Shakespeare. Maar tenzij je uitgeverij de vertaalkosten betaalt, is dat een dure zaak. Daarom nam Marine haar toevlucht tot crowdfunding. Dat sloeg aan bij veel fans die haar al lang kennen, maar ook bij nieuwe lezers die haar hebben ontdekt dankzij de campagne. Zij behaalde haar doelstelling met 109%! Yes, she dit it!

Mondjes om te voeden

Crowdfunding dient niet alleen om je bedrijf op de rails te zetten. Het blijkt ook goed te werken om verenigingen een handje te helpen. Denk aan “Félins pour l’autre” uit Villers-le-Bouillet, dat poesjes opvangt, verzorgt en voedt en zo redt van een wisse dood. Aan het hoofd staan twee dierenartsassistenten. Zij wilden met crowdfunding geld inzamelen om een voorraad kattenvoer voor een jaar aan te leggen, zodat ze hun budget eerder aan diergeneeskundige verzorging kunnen besteden. Hun project om jonge katjes te redden begon in november en de doelstelling werd gehaald (en zelfs overschreden).

Gouden spreuken

Xavier is socioloog, zijn echtgenote Viviane is lerares en hun vriendin Béatrice is psychologe, jeugdleidster en illustratrice. Samen ontwikkelden zij Loulouzen, een originele set uitspraken om kinderen gerust te stellen in allerlei dagelijkse situaties en hen leren om te gaan met hun emoties. De spreuken staan op allerlei voorwerpen afgedrukt: emotieschriftjes (te vergelijken met de traditionele poëziealbums), kaartenboekjes, dromendoosjes, woededoosjes… Om met de productie van die voorwerpen te starten deed het trio een beroep op crowdfunding. Zij wilden meer dan €8.000 ophalen. Met €9.225 zijn ze daar ook in geslaagd!

Een vrachtwagen vol dessert

Foodtrucks kom je tegenwoordig overal tegen, maar hoe maak je het verschil? Met een kwaliteitsproduct dat nog lijkt te ontbreken in het foodtruckcircuit, waar vooral hamburgers en slaatjes allerhande op het menu staan. Lieve Tierens is afgestudeerd als historica en heeft zich omgeschoold tot patissier. Zij vond dat ook nagerechten een mobiele versie verdienen en dus bedacht ze L’Oulie: een foodtruck met profiteroles, taartjes en andere zoete - en voedzame - lekkernijen, om heerlijk van te smullen op allerlei evenementen. Zij maakt zelfs desserten op basis van… groenten! Haar verfrissende aanpak heeft geloond, want ze behaalde haar doelstelling van €7.500.

Ook veel andere originele projecten waren succesvol op Hello crowd!. Ga ze meteen ontdekken. Wedden dat je snel overtuigd zal zijn om ook jouw project in te dienen?

 
Vragen over dit project?

Vind het aantwoord op het Help & Support forum.

Go!