Crowdfunding: je modecampagne van naaldje tot draadje!

De modegoeroes van de toekomst – à la Dries Van Noten, Ann Demeulemeester of Martin Margiela – geloven eerder in crowdfundingplatforms dan in de grote modehuizen om carrière te maken!

Een eigen collectie of merk creëren, het is de droom van elke jonge modeontwerper. Maar als niemand je kent… is er nog altijd crowdfunding! Meteen het beste uitstalraam om je creaties te presenteren, te testen en te financieren. Drie vliegen in één klap dus! Toch mogen jonge, op succes beluste couturiers enkele details niet uit het oog verliezen wanneer ze hun campagne indienen.

1. Het oog wil ook wat

Iedereen die een crowdfundingproject indient, moet voldoende zorg aan de presentatie besteden, maar voor een modecampagne is dit dubbel zo belangrijk. Het visuele aspect dient onberispelijk te zijn. Denk onder andere aan een originele en opvallende grafische huisstijl en in het oog springende foto’s die je creaties tot hun recht laten komen. Opstelling en presentatie van de modellen zijn cruciaal. Vermijd kledingstukken op kapstokken, ga in zee met een goede fotograaf en laat je creaties door mannequins presenteren, ook al zijn het misschien amateurs. De webpagina met je project is je eerste catwalk!

2. Geef modellen weg

Bij crowdfunding hoort altijd een beloning. Om meer naamsbekendheid te krijgen, je creaties onder de aandacht van je doelgroep te brengen en ze zo ruim mogelijk te laten circuleren zijn je funders je beste ambassadeurs. Is het dan niet logisch dat je ze een van je creaties schenkt? Je past de beloning natuurlijk aan het bedrag van hun bijdrage aan. 

3. Bereken je kosten

Hoe bepaal je welk bedrag je nodig hebt om je collectie te lanceren? Hou in elk geval met alles rekening: elke centimeter stof die in je creaties gaat zitten, de accessoires, het aanmaken van de patronen, de arbeidskosten, de distributie en natuurlijk de beloning van de funders die je project financieren.

Sommige jonge merken boeken grote successen op crowdfundingplatforms. Flint and Tinder haalde met zijn robuuste sweaters met 10 jaar garantie 1,053 miljoen dollar op! De schoenencollectie Pied de biche werd voor 395% gefinancierd en is nu uitgeput. En hun tweede collectie was al 20 dagen vóór het afsluiten van de campagne gefinancierd. Ook op Hello crowd! vind je heel wat voorbeelden. Ladyswoo is innovatieve lingerie die iets meer dan €8.000 bij elkaar kreeg. De zwart-geel-rode sportschoenen van Boons kunnen voortaan rekenen op €9.520 en de “wilde” kledingstukken van Berserkers op bijna €3.000. Brengen ze jou niet op ideeën? Wacht niet langer en stel je modeproject voor op Hello crowd!.

Vragen over dit project?

Vind het aantwoord op het Help & Support forum.

Go!