Crowdfunding? Natuurlijk, maar nooit zonder mijn maten!

Crowdfunding lijkt je een goed idee, maar alleen aan zo’n project beginnen is toch een beetje griezelig… Wat blijkt? Op het platform van Hello crowd! zijn al tientallen projecten door groepen ingediend. Soms zijn het familieleden, soms vrienden, die elkaar liefst goed aanvullen, zodat hun project meer kans op slagen heeft. Lees hier hoe deze initiatiefnemers succes boekten en samen sterker stonden.

Let’s rock together!

We beginnen met een muzikale noot, die van Monday Penny. Dit kwartet had al ervaring met optredens en besloot om het nu wat grootschaliger aan te pakken. Samuel Lemmens, de drummer, legt uit hoe de groep te werk ging: “Wij hadden al een eerste ep’tje met 5 nummers opgenomen. Nu vonden wij dat het tijd was voor een videoclip en een persverantwoordelijke. Voor ons was crowdfunding een originele manier om een project op te zetten, met elkaar te delen en ervoor te zorgen dat het voldoende gefinancierd is. Wij verdeelden het werk onder elkaar, zowel de communicatie als de beloningen beheren. Wij stelden een planning op en iedereen kwam aan de beurt om zich een week met de campagne bezig te houden. Wij kregen veel tips van onze coach, die ons tijdens de hele campagne heeft begeleid. Onze coach gaf ons eerst waardevol advies en nam vervolgens regelmatig contact op. Liep alles op wieltjes? Hadden wij een duwtje in de rug nodig? Alles ging inderdaad vlot: zo’n campagne is eigenlijk vrij intuïtief en dus eenvoudig om te beheren.”

De campagne was inderdaad succesvol, want de groep overschreed zelfs zijn financieringsdoelstelling. Dat is natuurlijk altijd leuk, maar het project leverde ook andere voordelen op: “Bij dergelijke crowdfundingprojecten is er altijd één persoon die officieel de initiatiefnemer is, maar aan het einde van de campagne merkten wij dat wij bijna vanzelf onze communicatie beter hadden gestructureerd. Onze toetsenist bleek bijvoorbeeld een zwak voor sociale media te hebben, terwijl ik mij meer op mijn gemak voel bij traditionele communicatie… En een jaar na onze campagne functioneert de groep nog altijd op dezelfde manier!”

Haal de zakdoeken maar uit

In een heel ander domein - textiel en mode - vinden we het project Huff & Puff. Het idee voor Huff & Puff ontstond ergens op de skipistes toen vijf vrienden uit Leuven met een flinke verkoudheid vaststelden dat één accessoire gruwelijk ontbrak in de winkels: stoffen zakdoeken! “In de boetieks heb je modieuze sokken, dassen en shorts voor het oprapen, maar je vindt er geen leuke stoffen zakdoeken!”, zegt Simon Gryspeert. Ze namen drie jaar de tijd om hun idee vorm te geven, partners voor de verkoop op te sporen, de beste stoffen uit te kiezen… Om hun zakdoekengamma te lanceren namen de vijf vrienden hun toevlucht tot Hello crowd!. “Ik kende dit type financiering al en had er alleen maar goeds over gehoord. Ik stelde dus voor om ons project via dit kanaal te lanceren.” Dat bleek een goed idee, want het vijftal haalde 174% van de verwachte financiering op. “Financieel was dat een meevaller, maar de campagne stelde ons ook in staat om nieuwe doelgroepen te bereiken, ons product te testen en na te gaan of ons idee echt zo goed was.” Een schot in de roos!

Het avontuur leverde niet alleen een financieel succes op, maar de vrienden ontdekten ook nieuwe talenten bij zichzelf. “Wij hadden geen ervaring in de modewereld. Ikzelf heb in mijn beroep veel contact met jonge ondernemers, iemand anders werkt in de retailverkoop, een derde is grafisch vormgever… Tijdens de campagne kreeg iedereen als vanzelf een bepaalde rol toebedeeld. In het begin bemoeide iedereen zich een beetje met alles. Dat was wel leuk, maar niet zo efficiënt. Maar naarmate de campagne vorderde, merkten wij waar wij goed in waren, op basis van onze ervaring. Stilaan kreeg iedereen een bepaalde rol: iemand verzorgde de technische aspecten, iemand anders ontwierp de zakdoeken of legde zich toe op onze communicatie…”

Kortom, wie liever niet alleen aan een crowdfundingavontuur begint, maar in de groepsformule gelooft, oogst veel voordelen. Dat kan gaan van een betere taakverdeling of elkaar aanmoedigen en motiveren tot de geruststelling dat je er niet alleen voor staat en op de anderen kan rekenen als je op een bepaald ogenblik niet beschikbaar bent om de campagne te promoten. En die solidariteit vergroot vaak de slaagkansen van een project.


Voel jij er ook iets voor om een project te lanceren met een groep vrienden of vriendinnen? Leg je project aan ons voor. Je hebt niets te verliezen! Als je campagne niet gefinancierd geraakt, betaal je geen kosten. En onze coaches staan klaar om je tijdens het hele traject te begeleiden…


Dien je project in
Vragen over dit project?

Vind het aantwoord op het Help & Support forum.

Go!