Crowdfunding om buurtwinkels te stimuleren

In Belgiƫ vermindert het aantal lokale handelszaken jaar na jaar. Een van de redenen voor de achteruitgang is het startkapitaal dat de beginnende handelaar nodig heeft. Zou crowdfunding de daling kunnen stoppen?

De cijfers liegen niet: in 2009 waren er in België nog 8.214 buurtwinkels. In 2014 waren er duizend minder (7.282), zegt het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen. De volgende cijfers maken de evolutie nog duidelijker: in 2014 gingen er twee slagerijen per week dicht, één bakker om de 10 dagen, één groentewinkel om de twee weken en één viswinkel per maand!

Waarom ze verdwijnen? Uiteraard door de concurrentie van de supermarkten, maar de handelaars vinden ook steeds moeilijker kandidaat-overnemers of het vereiste startkapitaal. Zou crowdfunding voor de oplossing kunnen zorgen? In Frankrijk alvast wel, dus waarom niet bij ons?

Een wijk nieuw leven inblazen

Met crowdfunding zouden de inwoners van een wijk, een stad of gemeente de oprichting, overname of ontwikkeling van een buurtwinkel financieel kunnen steunen. Meteen zouden ze ook sneller geneigd zijn om de winkel te bezoeken die ze zelf hebben gefinancierd. Dat zou ook een nieuwe dynamiek in de omgeving op gang kunnen brengen of bijdragen tot de werkgelegenheid in de streek.

De initiatiefnemer krijgt dankzij crowdfunding ook de kans om zijn winkel en de producten die hij gaat verkopen meer bekendheid te geven. Goedkope publiciteit, als het ware… Vooral omdat de beloningen voor de hand liggen: een aankoopbon, een gratis product, een korting bij elk winkelbezoek gedurende x weken, enz.

Zij gaven het voorbeeld op Hello crowd!

Een van de succesvolle gefinancierde projecten (€20.554) op ons platform was Belge Une Fois. Deze conceptstore uit Brussel geeft klanten de kans om gevestigde of prille Belgische designers te ontdekken. Belge Une Fois verkocht al eerder creaties in een e-shop en in winkels van partners. Met het geld dat via Hello crowd! werd opgehaald, konden de oprichters een fysieke winkel met 100% Belgische accessoires, textiel en decoratieartikelen openen. 

Een ander voorbeeld is Hobby One, een buurtwinkel uit Hoei die strategiespellen verkoopt. Dankzij de geslaagde crowdfundingcampagne op Hello crowd! (€10.500) is de dreigende sluiting van de winkel afgewend en kan hij zijn activiteiten voortzetten. Prachtig, toch? 

Crowdfunding voor lokale initiatieven lijkt een mooie toekomst tegemoet te gaan. Waarom zou jij daar je voordeel niet mee doen? Dien je project in! Wie niet waagt, niet wint… 

Vragen over dit project?

Vind het aantwoord op het Help & Support forum.

Go!