De dingen veel grootser durven aanpakken dankzij crowdfunding!

Anaïs en Laurent hebben het aangedurfd om voluit voor hun droom te gaan. Dankzij crowdfunding konden ze die zelfs overtreffen!

Wie een project heeft en bovendien een niet-alledaags project, doet er vaak goed aan om het te testen met een crowdfundingcampagne, kwestie van te zien of het aanslaat bij het grote publiek. Anaïs en haar bloemenpatisserie of Laurent die voor het goede doel het Kanaal oversteekt… zij waagden het erop en doen nu hun verhaal, zodat ook jij de stap durft te zetten!

“Dit heeft mij een echte boost gegeven”

Anaïs Gaudemer, Cokoa, traiteur van bloemen en zoetigheden

“Ik wou banketgebak met bloemen verzoenen”, zegt Anaïs Gaudemer. Tenslotte is zij toch landschapsarchitecte én geboeid door gebak, in alle vormen. “Ik werkte al een jaar aan mijn plannen om ‘traiteur van bloemen en zoetigheden’ te worden, maar ik had nog geen eigen atelier. Ik huurde voorlopig een achterkeuken om te creëren en te bakken.” Toen Anaïs merkte dat er steeds meer bestellingen binnenliepen, begon ze zich af te vragen of dit toch niet het juiste moment was om een versnelling hoger te schakelen. De droom van haar eigen smakenatelier liet haar niet los. Ze had alleen nog wat euro’s nodig en een flinke portie durf en dan was alles perfect…

“Toen ik het atelier aan de Boondaalsesteenweg in Elsene had gekocht, wou ik een tot in de puntjes verzorgde communicatie voor de grote opening. Ik had ook extra geld nodig om materiaal te kopen. Iemand had mij al wel eens over crowdfundingplatformen verteld en ik vond er ook wel enkele, maar het gesprek met coach Eleonore de Posson bij Hello crowd! verliep helemaal anders. Zij heeft mij definitief overtuigd om de stap te durven zetten, ervoor te gaan! Wij hebben dan samen gebrainstormd over de communicatie en de beloningen. De hele campagne draaide rond mijn producten: desserts, koekjes, brunches… De campagne duurde zes weken en na afloop had ik mijn financieringsdoelstelling van €8.000 zelfs overschreden.” Natuurlijk heeft landschapsarchitecte Anaïs veel tijd en energie in haar campagne gestopt, maar het resultaat verdient beslist een… bloemetje. En zij is het ermee eens dat de crowdfundingcampagne meer bekendheid aan Cokoa heeft gegeven en haar heeft geholpen om de dingen grootser te zien.

“Na een maand hadden wij al meer dan onze doelstelling”

Over our Top, het Kanaal per kajak oversteken voor het goede doel

Over our Top is een groep van acht ondernemers die hebben besloten om elk jaar een flinke uitdaging aan te gaan en zich daarbij solidair en maatschappelijk bewogen op te stellen. In 2016 was dat “De oversteek van het Kanaal per kajak om onze oceanen te redden”. “Wij willen de vereniging The Ocean Cleanup helpen, die de zeeën wil schoonmaken”, zegt Laurent Verheyen, bestuurder van Over our Top. “Maar ook de vereniging La Maison des gais lurons uit Namen, die zieke kinderen uit kansarme gezinnen helpt.”

De groep kreeg de steun van sponsors die de leden onder hun professionele contacten konden aantrekken. Maar het zou jammer geweest zijn om het daarbij te laten: “Wij wilden ook het grote publiek bewust maken van dit probleem en zoveel mogelijk fondsen binnenhalen voor het goede doel. Crowdfunding leek ons een goede manier om het project meer bekendheid te geven en vervolgens de funders op de hoogte te houden van de evolutie ervan. En een beloning geven aan de mensen die ons steunden, was ook sympathiek: een kleine attentie, een dankwoordje, tips om beter te kajakken, afterwork events, coaching… Leuke beloningen, met een link naar onze respectieve jobs, waardoor wij de nodige fondsen konden ophalen om de expeditie op te zetten.”

“De operationele aspecten van Hello crowd! trokken ons ook aan… Na enkele contacten had ik begrepen hoe het platform werkt, hoe eenvoudig en efficiënt het is. Het functioneert ook lekker intuïtief. Het was verder belangrijk dat het niet te veel tijd in beslag zou nemen, want wij werken allemaal fulltime. Maar het bleek gemakkelijk om te beheren, met een minimum aan organisatie. En de steun van Hello crowd! was ook niet te verwaarlozen. Onze beslissing om met hen in zee te gaan (!) was snel genomen.” Het succes bleef niet uit: de campagne overtrof ruimschoots de basisdoelstelling. Op nauwelijks een maand werd de verwachte €3.000 niet minder dan €7.388!



En wat is jouw project? Wil jij het er ook op wagen? Aarzel niet om je project in te dienen of andere initiatiefnemers te ontdekken die reeds eerder de sprong waagden.

Vragen over dit project?

Vind het aantwoord op het Help & Support forum.

Go!