Drie cirkels om je crowdfunding te doen slagen

Zonder goede communicatie dooft elke crowdfundingcampagne uit als een kaars. Maar met wie moet je communiceren, hoe doe je dat en wanneer? Volg de regel van de drie cirkels!

De eerste cirkel: je familie en vrienden

Denk om te beginnen aan je vrienden, familieleden, collega’s, … Je eigen kring! Zij tonen spontaan belangstelling voor je project. Ga dus in de eerste plaats met hen praten, nog vóór je de campagne lanceert. Zij zijn jouw eerste funders, die je campagne geloofwaardigheid verlenen en je als eerste feedback geven … Je hebt immers een vertrouwensband met de mensen uit deze eerste cirkel. Als je erin slaagt om hen te overtuigen, heb je al een belangrijke eerste stap naar het succes gezet! Want een project dat nog helemaal niets heeft opgehaald, zal onbekenden niet kunnen overtuigen.

Met hen communiceer je direct en heel persoonlijk … “Het verdient aanbeveling om met deze cirkel zo persoonlijk mogelijk om te gaan”, zegt onze coach Francesca. “Organiseer voor hen een drink bij de lancering, een avondje voor hen alleen, verstuur persoonlijke berichten (e-mails, sms, Facebook Messenger…). Zij zijn je beste bondgenoten en ambassadeurs!”

De tweede cirkel: vrienden van je vrienden, kennissen

De leden van de eerste cirkel spelen een essentiële rol, want zij brengen je in contact met mensen uit de tweede cirkel: mensen die je nauwelijks kent, of via via. Denk aan collega’s van jouw vrienden, hun vrienden, de leden van hun vertrouwde kring … Met hen neem je contact op wanneer je crowdfundingcampagne de nodige steun heeft gekregen van je eerste cirkel. “Je wacht beter om met de tweede cirkel te communiceren tot je 30% van je financieringsdoelstelling hebt bereikt bij je eerste cirkel”, meent Francesca. De ideale manier om hen te bereiken is een beroep doen op je eigen vrienden en familieleden: vraag gewoon of ze je boodschap willen verspreiden. Dat kan bijvoorbeeld als ze hun vrienden uitnodigen om jouw Facebook-pagina te liken, je Instagram-account te volgen of je project te steunen door de directe link naar je crowdfundingcampagne te verspreiden. Je kunt ook rechtstreeks contact opnemen met de leden van de tweede cirkel, waarbij je verwijst naar jullie gemeenschappelijke vriend of kennis.

Met hen verloopt de communicatie uiteraard minder persoonlijk. Je praat nu immers met een grotere groep, die je minder goed of niet rechtstreeks kent. Maar je blijft vooral informatie geven, op regelmatige basis: bespreek de vorderingen van je project, beantwoord hun vragen, bedank ze voor hun bijdrage en belangstelling … “Als je goed communiceert, is het mogelijk om 100% van je financiering te bereiken nog vóór je de derde cirkel aanspreekt”, zegt Francesca.

De derde cirkel: mensen die jou niet kennen

Tot deze cirkel behoren alle mensen die je niet kent en met wie je evenmin een gemeenschappelijke vriend of familielid deelt. De derde cirkel zal eerder geneigd zijn om bij te dragen als de campagne al 60 tot 70% van haar doelstelling heeft bereikt. Je project moet immers al het bewijs geleverd hebben dat het geloofwaardig is om het vertrouwen van onbekenden te winnen en hen aan te sporen om bij te dragen. Om te scoren bij de derde cirkel zet je in op bekende, gezaghebbende figuren die zelf een groot aantal mogelijke funders bereiken. Denk aan invloedrijke personen die belangstelling hebben getoond voor je project, bijvoorbeeld omdat ze het origineel vinden of omdat het met hun eigen interessesfeer te maken heeft: journalisten, bloggers, influencers, instellingen, verenigingen, …

Met hen communiceer je met nog meer informatie, want deze mensen zullen je campagne alleen maar steunen als ze geloven in de essentie van je project. Bezorg ze daarom een dossier met meer details, bereid je goed voor om al hun vragen te beantwoorden. Als je erin slaagt om hen te overtuigen, praten zij in hun eigen netwerken over jouw project! “Leg ook de nadruk op de beloningen”, adviseert onze coach. “Die vormen soms het laatste duwtje dat iemand nodig heeft om bij te dragen. Ten slotte geldt voor de drie cirkels en vooral voor de derde dat een video om je project te presenteren onmisbaar is. Daarin stel je zowel de initiatiefnemer als het project zelf voor. Je wint er het vertrouwen van de funders mee en je wekt hun belangstelling.”

Koester jij ook een project? De experts van Hello crowd! staan klaar om je te helpen als je het concreet uitwerkt, om je te begeleiden en te adviseren. Aarzel niet langer om het erop te wagen en je project in te dienen. Je hebt niets te verliezen!

Een project indienen
Vragen over dit project?

Vind het aantwoord op het Help & Support forum.

Go!