Drie gouden tips van succesvolle initiatiefnemers

Zij hebben zich durven gooien en zetten een succesvolle crowdfundingcampagne op. Hier volgen hun beste tips om ook jouw project te doen slagen!

1. "Wacht niet tot het geld bij jou komt: kom zelf in actie en promoot je project!”

"Een crowdfundingcampagne opzetten, is niet zomaar een webpagina invullen en wachten tot het geld binnenstroomt. Een initiatiefnemer die zelf niets doet, zal ook niets oogsten." Voor Lieve, historica en verzot op patisserie, is het succes van haar campagne voor haar foodtruck L’oulie, gespecialiseerd in verfijnde desserts en dessertgerechten, te danken aan haar glimlach, haar positieve spirit en haar enthousiasme. "Speel het spel en wees de levende vertegenwoordiger van je project in heel je communicatie. En ook al gaat het wat moeilijk, laat niets merken en blijf er met de glimlach voor gaan!", luidt haar raad. Binnenkort mogen we haar in het straatbeeld verwachten met haar tartes tatin met peer en blauwe kaas, dankzij de meer dan €7.500 die ze heeft ingezameld.

 2. "Blijf communiceren!"

"Je weet niet wie je zal volgen in je project. Daarom moet je je richten tot iedereen. Geef je communicatie een persoonlijk tintje wanneer je langsgaat bij je vrienden, je familie, onbekenden,... iedereen telt. En houd nooit op met communiceren. Soms slaag je er pas met de vijfde mail in mensen te overtuigen. En zelfs wanneer de campagne afgelopen is, moet je blijven communiceren om al wie financieel bijgedragen heeft te tonen dat je project leeft en ze te informeren over wat er met het geld gedaan is, zegt Sarah. Zij heeft voor saintesprit, haar merk van objecten voor de woning, meer dan €5.500 verzameld om haar collectie te starten.

3. "Zie je crowdfunding niet als loutere fondsenwerving"

"Zet het uit je hoofd dat een crowdfundingcampagne alleen maar fondsenwerving is", adviseert Aurore, stichtster van Flavors Bakery, die erin geslaagd is €8.000 te verzamelen voor haar cupcakes. "Een crowdfundingcampagne is ook een reclamecampagne die geloofwaardigheid geeft aan je project. Het is je eerste visitekaartje! Zorg voor genoeg middelen om een mooie campagne op te zetten en zet sterk in op communicatie. Bied aantrekkelijke en haalbare beloningen om zo veel mogelijk funders binnen te halen en je community te vergroten. Een funder die je zijn of haar vertrouwen schenkt terwijl je product of dienst nog niet eens op de markt is, dat geeft waarde aan je project!"

 

Een vijftiental crowdfundingkandidaten kregen deze tips deze zomer live te horen tijdens onze eerste "Lunch&Share" in Mechelen. De ideale gelegenheid om ideeën uit te wisselen en ervaringen te horen van succesvolle initiatiefnemers voor je zelf van start gaat.

Drie gouden tips van succesvolle initiatiefnemers

Lieve, L’oulie - Sarah, saintesprit - Aurore, Flavors Bakery

 

Loop ook jij rond met een idee? Aarzel niet meer: dien je project in op Hello crowd!. Je hebt niets te verliezen! Als je campagne niet gefinancierd raakt, hoef je geen kosten te betalen. En onze coaches staan klaar om je tijdens het hele traject te helpen.

Vragen over dit project?

Vind het aantwoord op het Help & Support forum.

Go!