Een geoloog wordt professionele koekjesbakker dankzij crowdfunding

Zoals zoveel initiatiefnemers was Cyril geen geboren ondernemer en was hij helemaal niet vertrouwd met zakendoen. Maar crowdfunding heeft deze geoloog in staat gesteld om zijn passie voor koekjes professioneel uit te bouwen.

Cyril Beneche had al een flink stuk van de wereld gezien toen hij besloot zich in Australië te vestigen en er zijn beroep uit te oefenen: geoloog. Maar een zware crisis in de mijnsector dwong hem een keuze te maken. Dus besloot hij de stenen te laten voor wat ze waren en zich toe te leggen op… koekjes!

Van tektonische platen naar bakplaten

“Ik ben al heel lang geboeid door koken en bakken,” vertelt Cyril. En daar kreeg hij nu eindelijk tijd voor. “Ik heb een tijdje in een restaurant gewerkt en dan een opleiding tot patissier gevolgd. Ik kwam vervolgens in Brussel terecht en daar kreeg ik al snel zin om mijn eigen bedrijf op poten te zetten, Mad Lab, en een eerste gamma koekjes te ontwikkelen…” Het werden originele artisanale koekjes, die hij in bulk verkocht. Dat ze zo origineel zijn, komt door de bijzondere carrière van Cyril: “Ik had geen ervaring, moest alles nog leren. Steeds herbeginnen. Koppig volhouden. Door mijn wetenschappelijke achtergrond had ik de technieken snel onder de knie, begreep ik de bijna moleculaire aanpak van bepaalde koks.” En zo kon Cyril zich onderscheiden met vernieuwende producten: rock-’n-roll-koekjes met een volwassen smaak. Het succes kwam al gauw en dus moest hij een versnelling hoger schakelen …

Volwassen worden met crowdfunding

“In het begin deed ik alles zelf met de hand, gewoon met een deegrol en vormpjes. Maar toen de vraag begon te stijgen, had ik professionele apparatuur nodig.” Denk daarbij aan een koekjesvormmachine en bakplaten. Maar om te investeren in een professionele uitrusting heb je geld nodig … En daar had Cyril evenmin kaas van gegeten. Hij vond meteen crowdfunding heel verleidelijk, omdat het zo eenvoudig en toegankelijk is. “Je op die manier financieren is even origineel als de koekjes die ik fabriceer…” En opnieuw bleek zijn aanpak een schot in de roos! Zijn verrassende koekjes spraken de funders meteen aan. En Cyril haalde zijn doelstelling van €10.000. “Door crowdfunding heb ik geleerd hoe belangrijk communicatie is als je een zaak opstart”, zegt Cyril. “Als je een plekje wil veroveren, moet je je product onder de aandacht brengen, benadrukken waarom het zo anders en zelfs uniek is. Je moet een community creëren, die al snel je beste ambassadeur wordt.” Crowdfunding maakt dat allemaal mogelijk. En het resultaat mag er zijn: de rock-‘n-roll-koekjes van Mad Lab liggen op steeds meer verkooppunten in de rekken en het gamma is uitgebreid met zoute crackers. En de kers op het koekje? Cyril mag nu ook het biolabel vermelden.


Doe zoals Cyril en dien je project in. Om je idee te financieren hoef je geen doorgewinterde businessman of -woman te zijn: onze coaches helpen je graag!

Dien je project in
Vragen over dit project?

Vind het aantwoord op het Help & Support forum.

Go!