Een goedgevuld eerste crowdfundingjaar voor Hello crowd!

Hello crowd! blaast feestelijk een kaarsje voor het eerste crowdfundingjaar uit, dat dankzij jouw enthousiasme en steun een groot succes werd: 108 campagnes, een slaagpercentage van 66% en €393.000 aan financiering!* Ontdek de verhalen van initiatiefnemers die hun droom het afgelopen jaar konden waarmaken.

Webshop voor dames die op grote voet leven

Een paar dagen geleden was Charlotte nog in Milaan, waar ze de MICAM bezocht, de grootste internationale schoenenvakbeurs. Zij ging er op zoek naar de nieuwste trends en deed de eerste aankopen voor haar webshop GrandEleganza. Charlotte heeft zelf schoenmaat 43 en weet daarom perfect hoe zij de voeten van dames met maat 41 tot 45 kan verwennen.

Charlotte De Ridder studeerde nog toen zij op Hello crowd! haar crowdfundingproject lanceerde. Crowdfunding leek haar ideaal om €4.000 te vinden, voldoende om een pop-upstore te lanceren en na te gaan of er echt wel vraag was naar grote damesschoenen… Anderhalve week later had zij al €6.016 opgehaald, een mooie bevestiging dat haar project levensvatbaar was.

Dankzij Charlotte vinden dames die op grote voet leven eindelijk elegant en trendy schoeisel!

Een gelukkigere samenleving met… crowdfunding

Kinderen zijn de toekomst van onze wereld en dus is het belangrijk dat zij opgroeien tot gelukkige en stabiele volwassenen. Deze eenvoudige vaststelling lag aan de basis van Posi & Friends. “Kinderen tussen 6 en 10 jaar krijgen met dit project meer inzicht in zichzelf en voelen zich beter in hun vel”, zegt Geert Reynaert, de bezieler van het project.

Maar hoe zet je zo’n ambitieuze doelstelling om in concrete activiteiten? Posi & Friends heeft een mix van theaterworkshops, muziek en animatiereeksen uitgewerkt rond de lotgevallen van Posi en zijn vrienden Bella, Noa, Gabriel en Lidi… Die hebben allemaal hun eigen karakter en dagelijkse zorgen. Ze leren samenleven en anders, positiever denken! 

Het project is weliswaar bedoeld voor kinderen, maar het bereikt ook volwassenen en leerkrachten. Het kreeg al snel erkenning van opvoedingsspecialisten en experts in mentale gezondheid. Bovendien groeide de crowdfundingcampagne op Hello crowd! uit tot een ongeëvenaard succes: €35.188, of 140% van het beoogde bedrag om de eerste activiteiten van een hele reeks op te starten. Een mooi bewijs dat een goed gevoel en positieve projecten nog altijd hoog scoren!

Eindelijk een curlingbaan in België

Twee jaar, meer was er niet nodig om een idee dat eerst onmogelijk leek werkelijkheid te laten worden: de allereerste curlingbaan in België bouwen. Op 21 september van dit jaar werd de eerste fase van de werken afgerond in Zemst, toen de nivellering van het terrein klaar was. Over twee maanden verrijst er een tempel voor de sierlijk glijdende stenen en de ijsvegers en worden de koelinstallaties voor de ijsbaan geïnstalleerd.

Tot nu toe bestond er in België geen specifieke curlinginfrastructuur en de sporters waren aangewezen op schaatspistes of speelvelden voor ijshockey. Maar voor curling is ijs van een veel hogere kwaliteit vereist”, zegt Pieter Meijlaers, één van de initiatiefnemers van het project en een hevige lid van onze nationale ploeg. “Het Belgische mannenteam staat 25e op de wereldranglijst en dat brengt ons land meteen op de tweede plaats van alle landen die niet over een specifieke curlinginfrastructuur beschikken.”

Het project heeft diverse financieringsbronnen aangeboord en één ervan was een crowdfundingcampagne op Hello crowd! die €30.000 opbracht. Volgens de initiatiefnemers zelf was het crowdfundingsucces een overtuigend argument om sponsors over de streep te trekken, een subsidie van €100.000 van de provincie Vlaams-Brabant te verwerven, de Ondernemersbank van BNP Paribas Fortis te overtuigen om een lening toe te kennen en om nieuwe leden en supporters aan te trekken. Zo wordt deze sporttak, die momenteel in ons land in de lift zit, snel nog aantrekkelijker.

De eerste T-shirt community

Kevin Celis lijkt wel bezeten door T-shirts… Met een flinke dosis humor noemt hij zichzelf trouwens de grootste T-shirtfan van België. Hij ontwikkelde bijvoorbeeld zijn eigen zeefdrukpers om T-shirts te bedrukken en lanceerde Teeville, een website waarop hij originele T-shirts verkocht die door gastdesigners zijn ontworpen. Maar dit avontuur bleek de draagkracht van de oprichters te overstijgen en het moest jammer genoeg de boeken sluiten.

Maar drie jaar later heeft de T-shirtmicrobe Kevin opnieuw te pakken en lanceert hij een crowdfundingcampagne op Hello crowd om Teeville nieuw leven in te blazen! Aangezien de doelstelling van €2.000 met 107% werd overschreden, zijn de initiatiefnemers er nu meer dan ooit van overtuigd dat hun project zal slagen.

“Teeville is niet zomaar een webshop”, zegt Kevin. “Het is een echte community van creatieve ontwerpers. Wij ontwikkelen T-shirts, maar wij organiseren bijvoorbeeld ook wedstrijden om T-shirts te creëren rond merken die het project steunen en die iedereen in staat stellen om zijn eigen T-shirt te bedenken en te maken.” En zo is het bewijs geleverd dat er geen beter idee is dan je passie trouw blijven!



Ongelooflijk hoeveel projecten er in één jaar bij Hello crowd! zijn ingediend. Alvast deze eigenschappen hebben ze gemeen: enthousiasme en de wil om ze echt participatief te maken. Naast de financiering was vooral de steun van het publiek een opsteker voor de initiatiefnemers. Hoe succesvol de start ook was, toch is dit nog maar het begin van het avontuur…

Voel jij je ook aangetrokken door het avontuur? Dien je project in! 


*Resultaten op 06/10/2016
 
Vragen over dit project?

Vind het aantwoord op het Help & Support forum.

Go!