Foodies zijn verlekkerd op crowdfunding

Ben je een volleerd gastronoom of fijnproever met een neus voor zaken, is koken en bakken je beroep of een uit de hand gelopen hobby waarmee je voltijds aan de slag wil gaan? Om je plannen concreet te maken, gaat er niets boven crowdfunding.

Misschien wil je een snackbar of restaurant openen, een eigen snoepmerk lanceren, workshops voor foodies organiseren, … Veel initiatiefnemers koesteren projecten die met eten te maken hebben, maar … koken kost geld! Gelukkig hebben ook veel potentiële funders belangstelling voor dit thema. Dat is goed te zien aan het enorme aantal volgers op de Facebook-pagina’s en Instagram-accounts die over voedsel gaan. Het zijn er letterlijk miljoenen!
Enerzijds een geïnteresseerd publiek, anderzijds een aanzienlijke behoefte aan kapitaal, … wat ligt er meer voor de hand dan crowdfunding om beide partijen bij elkaar te brengen? Hello crowd! heeft van bij de start al veel campagnes voor lekkerbekken gedeeld. Veel ervan waren succesvol en het resultaat is om duimen en vingers bij af te likken: nieuwe winkels, ateliers, originele producten, apps en websites die foodies nog meer laten genieten van hun hobby enz. Enkele voorbeelden …

Tempels van de goede smaak

Heel wat winkels en horecazaken konden starten nadat de eigenaars ervan hun crowdfundingcampagne tot een goed einde hadden gebracht. Zo opende in Luik het eethuisje Raisu Snack, dat onigiri serveert (hartige driehoekjes van gekookte rijst, met vulling), naast bibimbap (een Koreaans rijstgerecht). De initiatiefneemsters van het project, Audrey en Miko, konden met het opgehaalde geld (€ 4.690) hun restaurant in het centrum van Luik inrichten. In Bergen ontwikkelde Mélanie, een architecte met patisserie als passie, een heel ander project: Mel oh cake, zoete lekkernijen om van te smullen in haar atelier of om mee te nemen.

Nieuwe culinaire specialiteiten

Aan het einde van een geslaagde campagne kwamen er ook heel wat nieuwe producten op de markt. Margaux en Arne ontwikkelden bijvoorbeeld glutenvrije kroketjes voor hun concept Amusefoods. Met de € 5.000 die het jonge koppel ophaalde, konden zij hun assortiment uitbreiden met nieuwe producten. Happiness is a peas of cake vond een ander koppel: Els en Davy bedachten een gamma vegan gebakjes en desserts.

Online voor als het snel moet gaan

Sommige projecten spelen in op de trend om gerechten online te bestellen. Zo is Toque-Toc! een webplatform om verse bereidingen met lokale producten te bestellen en thuis te laten leveren. De campagne op Hello crowd! haalde meer dan € 4.500 op. Initiatiefneemster Morgane kon daarmee het materiaal kopen dat ze nodig had om het atelier in te richten waar zij nu de maaltijden bereidt.

Wil jij je project ook concreet maken? Doe dan zoals deze initiatiefnemers en bespreek je plannen met ons. Onze experts staan klaar om je te steunen, je advies te geven en je te begeleiden. Je hebt niets te verliezen, maar alles te winnen!

Vragen over dit project?

Vind het aantwoord op het Help & Support forum.

Go!