Het echte profiel van de Belgische crowdfunder

Wie zijn de mensen die een bijdrage leveren (als funder, investeerder…) aan de projecten die op crowdfundingplatforms worden gelanceerd?

Volgens een enquête van iVox uit 2015 heeft slechts 7,4% van de Belgen ooit al eens een project via crowdfunding gefinancierd. Maar 50% van de bevolking weet wel wat crowdfunding betekent. Er zijn dus nog groeimogelijkheden! Eén Belg op vier overweegt trouwens om in de toekomst deel te nemen aan een financieringsproject op een crowdfundingwebsite.

Wereldwijd blijkt uit meerdere studies dat funders heel divers zijn en niet één typisch profiel hebben. Toch valt op dat ze meestal jonger dan 50 jaar zijn en tot alle sociale en beroepscategorieën behoren. Bij ons blijken vooral jonge, gestudeerde Vlamingen bereid om te investeren in crowdfunding.

Crowdfunders worden wereldwijd vooral gemotiveerd door het idee dat ze een project steunen en er ook echt aan deelnemen. Zij verwachten dus niet in de eerste plaats dat hun investering opbrengt. Dat verklaart waarschijnlijk het succes van crowdfundingplatforms, zoals Hello crowd!, die beloningen uitkeren (in ruil voor financiering ontvangt het publiek een niet-financiële tegenprestatie).

Verscheidene studies laten ook zien dat de fysieke afstand tussen funders en initiatiefnemers doorslaggevend is. De gemiddelde afstand bedraagt maar 5 km. Funders zijn immers vaak familieleden, vrienden of vrienden van vrienden van de initiatiefnemer. De afstand speelt in elk geval een fundamentele rol in het financieringssucces. Lokale funders steunen het project bovendien vanaf het prille begin. Nog een belangrijk detail: als iemand over een project praat met vrienden of familieleden, dan storten die gemiddeld dubbel zoveel geld in vergelijking met een situatie waarin een onbekende het project voorstelt…

Vragen over dit project?

Vind het aantwoord op het Help & Support forum.

Go!