Om je crowdfundingcampagne te lanceren hoef je echt geen topmarketeer te zijn

Je hebt een schitterend idee … Maar hoe verkoop je het? Want je hebt geen marketingdiploma of enige kennis op dat domein. Hoeft ook niet! Kijk maar naar deze twee initiatiefnemers: zij lanceerden hun succesvolle campagne met steun van de coaches van Hello crowd!.

Kleren voor mensen met een mobiliteitsbeperking van Nicolas 

Nicolas Dourte behaalde een diploma vastgoedbeheer en werkte zeven jaar in deze sector vóór hij besloot om het over een andere boeg te gooien. Hij was altijd al geboeid door geneeskunde, is sociaal bewogen en kent enkele fysiek verzwakte personen. Zo kreeg hij het idee voor 50° Nord by Easy Wear, een modelijn met aangepaste kleren voor ouderen en mensen met een handicap. “Specifiek aan deze kleren zijn de sluitingen, want daar worstelen mensen mee die moeilijkheden ondervinden bij het aan- en uitkleden. Ik heb mij in dit avontuur gestort zonder kennis van de mode, zonder tekentalent, zonder te weten hoe het er in de textielsector aan toegaat … Daarom omring ik mij met vakmensen, die al mijn lacunes opvullen. Ik heb nooit een marketingcursus gevolgd. Maar als vastgoedmakelaar weet ik wel hoe je een project aan het publiek presenteert. Het kost mij geen moeite om mensen te proberen overtuigen van de waarde van mijn project. Ik ontdekte Hello crowd! op de beurs Ondernemen. Hun coaches begeleiden je tijdens de campagne en dat heeft mij overtuigd.”

Easy Wear

Nicolas voerde zijn campagne meesterlijk uit en stak onderweg ook heel wat op. Hij leerde bijvoorbeeld beter communiceren: “Een goed geschreven bericht van twee regels is beter dan een lange, gedetailleerde tekst die niemand wil lezen. En nog belangrijker: ik heb begrepen hoe je informeert zonder te vervelen. Met andere woorden: er is een verschil tussen altijd maar hameren op dezelfde argumenten en efficiënt en doelgericht communiceren.” En die nieuwe vaardigheden komen hem ook later zeker nog van pas …

De zoete en zoute artisanale koekjes van Cyril 

Cyril Beneche is van opleiding mijngeoloog. Na een zware crisis in de mijnsector besloot de jonge Brusselaar met Parijse roots om zich in zijn andere passie uit te leven: koekjes, taarten en gebakjes! “Ik wou zelf een bedrijf  oprichten en dus bedacht ik mijn eigen koekjes”, zegt hij. Zo ontstond Mad Lab, een assortiment artisanale koekjes in bulkverpakking, die al snel hun weg naar de fijnproevers vonden.

“Ik kwam als een complete outsider in deze sector terecht. Maar al doende leer je snel. Ik deed alles met de hand, met een deegrol en vormpjes. Maar de vraag bleef stijgen en ik had dus beter materiaal nodig.” Om zijn bedrijfje op te starten en te ontwikkelen lanceerde Cyril een crowdfundingcampagne met de hulp van Hello crowd!. Nu komen er steeds meer Mad Lab-verkooppunten en zijn er ook zoute varianten verkrijgbaar. En Cyril heeft nu ook zijn biolabel verworven. De coaches van Hello crowd! hielpen hem om zijn communicatie te verzorgen. Hij leerde bijvoorbeeld het principe van de drie cirkels om je producten bekend te maken, hoe je een community opbouwt en hoe je met de media omgaat. En sinds zijn crowdfundingcampagne zijn er inderdaad al een aantal artikels over hem in de Belgische pers verschenen.

Mad Lab

Wedden dat jij dit minstens even goed doet? Dien dus nu je project in. De experts van Hello crowd! helpen je graag om je project uit te werken. Zij begeleiden en adviseren je. Durf de stap te zetten, je hebt er alles bij te winnen! 

Dien je project in
Vragen over dit project?

Vind het aantwoord op het Help & Support forum.

Go!