Open je eigen winkel dankzij crowdfunding

Je kan een financieringscampagne starten om je eigen producten te produceren of om een verkoopruimte in te richten. Wij zoomen in op drie projecten die startten na een succesvolle campagne op Hello crowd!

Een lokale kruidenierszaak voor bulkproducten, in de buurt van Bertrix

We nemen eerst een kijkje in Bertrix, waar dertiger Catherine sinds kort Misa Vrac uitbaat. In deze kruidenierszaak verkoopt ze voornamelijk onverpakte producten, want ze vindt het “zero waste”-principe heel belangrijk voor onze planeet. Ze spoort haar klanten aan om te recycleren en ze bant plastic uit haar winkel: herbruikbare glazen potten en stoffen zakken zijn beter. Om haar winkel in te richten en onder andere om meubilair voor bulkverkoop aan te schaffen, had ze €4.000 nodig. En die heeft ze ook opgehaald dankzij haar crowdfundingcampagne op Hello crowd! De winkel is open sinds midden januari en er kwamen al heel wat klanten over de vloer. Die voelen zich vooral aangesproken door de kwaliteit van de producten (en de waardevolle adviezen van de kruidenierster), maar ook door de waarden waarop de winkel steunt.

Een wielercafé in Gent

Bram en Dieter wilden niet zomaar een café openen. Het moest een echt Cycling Café worden, een gezellige plek voor gepassioneerde wielerliefhebbers, die beide vrienden Pédaleur de Flandres hebben gedoopt. Het wielercafé in hartje Gent ontvangt wielerfanaten (en hun vrienden) met open armen, voor een lekkere koffie, een stukje cake of een fris biertje, maar ook om hun racemachines te onderhouden (herstellen, wassen,…) en andere wielerliefhebbers te ontmoeten. Door de inbreng van bijna 200 funders hebben beide vrienden met hun crowdfundingcampagne meer dan €17.000 opgehaald! Absoluut een vliegende start voor hun zaak!

Een ethische boetiek in Ath

“Een aangename, uitnodigende plek voor iedereen inrichten”, zo luidde het doel dat Alisson zich had gesteld toen ze haar crowdfundingcampagne voor ATOME lanceerde. Zij droomde van een boetiek waar je milieuvriendelijke kleren, modeaccessoires, juwelen en decoratieartikelen kan kopen. Maar het moest ook een ontmoetingsplek worden, voor tentoonstellingen, workshops en andere evenementen voor bewuste en creatieve consumenten. Alisson had hiervoor €6.000 nodig, een bedrag dat ze ophaalde dankzij de inbreng van 51 enthousiaste funders. “Hello crowd! heeft mij flink geholpen met mijn campagne, met veel tips en adviezen”, zegt Alisson, sinds oktober de trotse uitbaatster van een boetiek-workshop waar mensen graag komen en terugkomen.

Wil jij ook je project concreet gestalte geven? Doe zoals deze initiatiefnemers en sluit aan. Onze experts staan klaar om je te helpen, te begeleiden en adviezen te geven. Je hebt helemaal niets te verliezen, maar alles te winnen!

Vragen over dit project?

Vind het aantwoord op het Help & Support forum.

Go!