Testen wat je ondernemingsidee waard is met crowdfunding

Een crowdfundingcampagne is ideaal als levensechte en snel uit te voeren test (een “Proof of Concept”) voor je businessidee: heeft het genoeg kansen om te slagen? Wij zetten graag alle voordelen van zo’n PoC voor je project op een rij.

Alles begint bij het geniale idee dat je plots hebt, maar is het ook levensvatbaar? Op dat moment gaat er niets boven een “Proof of Concept” (PoC) om na te gaan of er voldoende vraag is. Als dat inderdaad het geval is, kan je er ook echt mee aan de slag. Je hoeft dan niet louter op je gevoel af te gaan. Concrete, bewijsbare gegevens bieden je veel meer zekerheid. Je project een crowdfundingcyclus laten doorlopen is dan ook een ideale manier om te testen, met talrijke voordelen.

Een test op ware grootte vóór je je lanceert

Crowdfunding, een soort test op ware grootte, stelt je in staat om talrijke elementen te analyseren, veel meer dan het idee of concept zelf. Iedereen denkt dat zijn of haar idee het beste is, maar investeerders bekijken de dingen vaak anders. Zij verkiezen altijd een product dat de massa bereikt, al is het misschien niet perfect, boven een uitzonderlijk goed product dat nog niemand heeft overtuigd!

Als je een project via crowdfunding aan het publiek voorlegt, dan test je niet zozeer het voorwerp of de dienst die je presenteert, maar wel hoeveel funders ze aantrekken, de snelheid waarmee die enthousiast worden en je capaciteit om steeds meer funders voor je idee warm te maken. Een crowdfundingcampagne is een echte marktstudie: je test je communicatie, de prijs, de reacties van je doelgroep… En vergeet niet dat een geslaagde crowdfunding meteen een prima lokaas is voor investeerders (business angels), want je laat zien dat er een publiek is voor jouw concept. Al die parameters helpen je bij je beslissing om al dan niet je eigen bedrijf op te zetten.

Antwoorden zijn belangrijker dan geld ophalen

Doe je het dan niet voor het geld? Want dat is toch de bedoeling van crowdfunding? In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, is de financieringsdoelstelling niet het belangrijkste element van zo’n campagne. Natuurlijk helpt financiering je bij de eerste stappen die je zet, maar alle ondernemers die ooit een succesvolle crowdfunding hebben opgezet, zijn het erover eens: een doelgroep bereiken en enthousiast maken was het belangrijkste, niet het opgehaalde geld. Reeds in 2014 verklaarde Venkat Kuppuswamy, professor aan de universiteit van Noord-Carolina en crowdfundingspecialist: “Crowdfunding is niet alleen een middel om snel geld op te halen. Het is een middel om ideeën te testen, de markt af te tasten, merken te lanceren, klanten te vinden en indruk te maken op investeerders.”*

Crowdfunding geeft je waardevolle informatie, onder andere voor het antwoord op de vraag of het de moeite loont om een project verder te ontwikkelen. Die hoge reactiesnelheid is onbetaalbaar als je een onderneming wil opstarten!

Wil jij je businessidee ook testen? Doe dan aan crowdfunding met Hello crowd!. Je hebt niets te verliezen! Als je campagne niet gefinancierd geraakt, betaal je geen kosten. En onze coaches staan klaar om je tijdens het hele traject te begeleiden…

Dien je project in

*“After the Campaign: Outcomes of Crowdfunding”, Ethan R. Mollick en Venkat Kuppuswamy, UNC Kenan-Flagler Research Paper No. 2376997 (2014)

Vragen over dit project?

Vind het aantwoord op het Help & Support forum.

Go!