Financier je studentenproject met crowdfunding

Je inschrijvingsgeld via crowdfunding betalen, dat zal niet lukken. Maar een studieproject financieren wel. Lees hier hoe.

Waar haal je het geld vandaan voor een stage in het buitenland, een humanitair project of je onderzoek in het kader van een proefschrift? Vroeger ging je aankloppen bij papa en mama, je haalde je spaarcentjes van de bank of je ging een lening aan. Maar al meteen met een lening starten ligt moeilijk. En wie heeft op 20 jaar een mooi gevuld spaarboekje? De oplossing heet crowdfunding! Wereldwijd hebben duizenden studenten de formule al uitgetest, dus waarom jij niet?

Wat kan je zo financieren?

Een echt, doorleefd project van collectief belang! Alleen als die voorwaarden vervuld zijn, zullen funders je steunen. Hello crowd! bekijkt in elk geval je dossier. Als het niet goed in elkaar zit en stevig onderbouwd is met argumenten, maak je weinig kans op een online campagne.

Voorbeelden van gefinancierde of financierbare projecten? Een doctoraatsstudente aan de universiteit van Luik lanceerde in september 2015 een crowdfundingoperatie om haar laatste jaar onderzoek naar de ziekte van Parkinson te voltooien. Ze vergaarde al € 7.300 van de € 8.500 die ze nodig heeft. Aan het Ihecs, de Brusselse hogeschool voor communicatie, worden talrijke mediaprojecten op deze manier gefinancierd. Het budget schommelt tussen € 1.500 en € 5.000. In Vlaanderen slaagde een student filmopleiding aan de Luca School of Arts erin om voldoende geld op te halen voor zijn kortfilm. Ook studentenprojecten met een humanitaire dimensie liggen goed in de “markt”, net zoals projecten voor bedrijfsstages in het buitenland.

Criteria voor geslaagde crowdfunding

Je zal een echte communicatiestrategie moeten opzetten. De tekst van je presentatie moet onberispelijk zijn en je moet je project gedetailleerd genoeg uitleggen. Geef voldoende aandacht aan het visuele aspect. Foto’s en zeker een korte video zeggen zoveel meer. Studies tonen aan dat een project dat zichzelf op een crowdfundingsite aanprijst met een video 20% meer kans maakt op een succesvolle campagne. Hoe dat komt? De video geeft je project een kwaliteitsimago, hij kan vlot worden gedeeld en toekomstige funders begrijpen gemakkelijker waar het om gaat.

Volgende stap: je netwerk aanspreken. Begin met je omgeving. Eigenlijk zou je 30% van je financieringsdoel moeten halen via mensen die je al kennen. Die 30% verhoogt de waarde van je campagne, bewijst dat je project potentieel heeft en helpt je om gemakkelijker onbekenden te overtuigen. Vervolgens zet je de machinerie van de sociale netwerken in gang. Aarzel niet om die regelmatig wakker te schudden. Om 100% te halen moet je er 100% voor gaan.

Moet je een beloning aanbieden?

Crowdfunding werkt hoofdzakelijk volgens het systeem van geven en nemen (in ruil voor het geld dat je ontvangt, bied je funders een beloning). Leg voldoende creativiteit aan de dag. Laat de mensen die je hebben gesteund de première van je reportage of de verdediging van je proefschrift bijwonen, geef gepersonaliseerd advies in verband met je studie of onderzoek of stuur gewoon een persoonlijke bedankingsbrief. Mensen stellen zoiets altijd op prijs.

Nog enkele praktische details: om op Hello crowd! een campagne te lanceren moet je minstens 18 zijn en over een bankrekening in België beschikken. En, kriebelt het al om eraan te beginnen?

Vragen over dit project?

Vind het aantwoord op het Help & Support forum.

Go!