Waarom Paris 2024 zo de mist is ingegaan

Niet alle crowdfundingcampagnes halen de hoofdprijs binnen. Sommige gaan zelfs behoorlijk de mist in. Een recent voorbeeld is de campagne om de kandidatuur van Parijs voor de Olympische Spelen in 2024 gedeeltelijk te financieren.

Hoe groot was de flater? De organisatoren hoopten 12 miljoen euro binnen te rijven. Ze haalden slechts €630.000 (5%). Niets mocht baten. De afsluitingsdatum van de campagne werd twee keer opgeschoven en de beloningen waren leuk: deelname aan het traject van de Olympische vlam, het shirt van een atleet…

Waarom werd dit project dan zo’n miskleun?

1e fout: te weinig communicatie

Het Frans Olympisch Comité communiceerde slechts met mondjesmaat over de crowdfundingcampagne. Alleen maar een paar tweets. Een campagne werkt alleen als je er ruime bekendheid aan geeft en ze de hele tijd levend houdt in je eigen netwerk en op de sociale netwerken.

2e fout: de organisatoren geloofden er niet in
Hoe kan een campagne iets opleveren als je er zelf niet echt achterstaat? Hier was dat niet het geval. De covoorzitter van het Comité verklaarde zelfs: “Crowdfunding is voor ons niet essentieel.” Wie wil er dan zijn geld aan toevertrouwen?

3e fout: verplichte bedragen

Bij een campagne is het belangrijk dat de funders zelf kunnen kiezen welk bedrag ze willen geven. Maar Paris 2024 had als doel om 2.024 funders te verleiden om drie jaar lang elk jaar €2.024 te schenken, een symbolisch bedrag dat verwijst naar het jaar van de Olympische Spelen. Wie krapper bij kas zat, kon jaarlijks €20,24 storten.

Vragen over dit project?

Vind het aantwoord op het Help & Support forum.

Go!