Wees niet te gulzig (om te beginnen!)

Meer dan je financieringsdoelstelling ophalen op Hello crowd! mag altijd, maar minder niet. Een gouden tip van onze coaches: ga stap voor stap te werk! Elke stap stemt overeen met een specifieke doelstelling.

Even ons geheugen opfrissen: een crowdfundingcampagne op Hello crowd! werkt volgens het “alles of niets”-principe. Haal je de doelstelling? Dan ontvang je het bedrag dat je had vooropgesteld. Haal je ze niet? Dan ontvang je niets (maar heb je ook geen kosten) en je funders krijgen hun geld teruggestort. En als je meer haalt dan je doelstelling? Dan mag je ook dat geld houden om je project nog te verbeteren. Maar daar moet je dan wel op voorbereid zijn.

Neem een haalbare financieringsdoelstelling

“Ik heb campagnes zien mislukken, omdat de initiatiefnemers in het begin te hard van stapel liepen. Neem eerder een makkelijk haalbare doelstelling, zodat je snel aan 100% zit, en profiteer dan van die successtemming om de campagne op een hoger niveau te brengen met een tweede doelstelling”, zegt Francesca, coach bij Hello crowd!. Ambitieus zijn is natuurlijk goed, maar je moet vooral ook realistisch en voorzichtig blijven. Ga dus niet onmiddellijk voor het ideale bedrag, dat je misschien niet haalt als je te gulzig bent, maar voor het minimumbedrag dat je in elk geval nodig hebt. Dit is het bedrag waar je niet zonder kan om je project volledig of gedeeltelijk concreet te maken. Zodra je die minimumdoelstelling haalt (dus 100% ervan), is de campagne geslaagd en mag je het geld houden. Vervolgens mik je dan een trapje hoger.

“Als de campagne snel aan 100% zit en je aantrekkelijke beloningen in het vooruitzicht stelt, blijven de funders deelnemen, omdat ze geloven in de goede afloop van het project”, aldus Francesca. En nog meer goed nieuws: zodra je 100% haalt, is de kans groot dat er nog meer in beweging komt. “Funders die geen persoonlijke band hebben met de initiatiefnemer, zijn sneller geneigd om mee te doen met een campagne die al 100% heeft gehaald dan met een andere, die ergens rond 50% blijft hangen”, zegt onze coach. 

Trapsgewijs vooruitgang boeken

Je moet bijgevolg al op voorhand plannen maken voor het geval je extra inkomsten uit je campagne haalt. Het zou toch al te jammer zijn om je door je eigen succes te laten overrompelen? Bedenk dus nog vóór je de campagne lanceert wat je gaat doen als je meer binnenhaalt dan je oorspronkelijke doelstelling.

Een plan voor trapsgewijze vooruitgang werkt het beste. Wat kan je doen om je project verder te verbeteren? Bij elke nieuwe trede die je succesvol hebt beklommen, herwerk je ook je communicatie: een dankwoordje, aansporingen om verder te gaan, nieuwe productfoto’s of video’s… Besteed ook voldoende aandacht aan de beloningen. Francesca: “Spoor je funders aan om zelf op zoek te gaan naar nieuwe funders. Beloof ze daarvoor wat extraatjes, bovenop de bestaande beloningen, als de nieuwe doelstelling wordt gehaald (bijv. een extra glas champagne bij de maaltijd die je toch al aanbood). Of stel volledig nieuwe beloningen voor.” Het is essentieel om tegelijk je campagne opnieuw vaart te geven en de band met je funders te bewaren.

Op die manier lanceerden Pierre-Yves en Corentin vorige herfst een campagne om hun nieuwe crossfit-sportzaal in hartje Brussel, Crossfit Dansaert, uit te rusten met hoogwaardige toestellen. Het duo had €5.000 genomen als eerste doelstelling, voldoende om drie roeitoestellen mee aan te kopen. Toen ze die doelstelling hadden gehaald, pasten ze hun communicatie aan en mikten ze een trapje hoger. Met elke extra schijf van €2.000 konden ze vervolgens nog meer materiaal kopen. Op die manier overschreden ze hun oorspronkelijke doestelling met 300% en haalden ze €16.895 op!

Op een heel ander domein is ook Amalou, een gezondheidscentrum dat gesteund wordt door de Stichting tegen Kanker, erin geslaagd zijn eerste doelstelling van €7.500 al na slechts één week campagne te behalen. Voldoende voor de vijf initiatiefneemsters om meubels, verf en cursusmateriaal te kopen. Maar vervolgens toonden ze nog meer ambitie: met een tweede doelstelling van €12.000 (die ze ook al hebben behaald!) wilden ze huishoudtoestellen, tuinmeubels en de inrichting van de parking financieren. 

Koester jij ook een project? De experts van Hello crowd! helpen je graag om dat te verwezenlijken, door je te begeleiden en je advies te geven. Aarzel dus niet langer en dien je project in. Je hebt niets te verliezen!

Een project indienen
Vragen over dit project?

Vind het aantwoord op het Help & Support forum.

Go!