Zes tips van een crowdfundingkampioen

Als Corentin Poels iets onderneemt, gaat hij er 100% voor. En dat levert resultaat op: met zijn campagne “Crossfit Dansaert” haalde hij liefst drie keer zoveel op als de doelstelling! Hij verklapt graag hoe ook jij je campagne succesvol maakt.

CrossFit Dansaert is het ambitieuze project van twee vrienden die allebei ooit zwemkampioen waren: Pierre-Yves Romanini en Corentin Poels. Zij droomden van een goed geventileerde en verlichte sportzaal in het centrum van de hoofdstad waar beginners en gevorderden CrossFit zouden kunnen beoefenen onder begeleiding van sportcoaches. De crowdfundingcampagne die zij daarvoor opzetten, overtrof ruimschoots de doelstelling: zij wilden €5.000 ophalen om materiaal te kopen en eindigden met ruim €16.000, dus meer dan drie keer zoveel! Gelukkig maakt Corentin geen geheim van zijn succesformule!

Kies zorgvuldig de beloningen

Ze moeten een duidelijke link met het project hebben en de funders een echt voordeel bieden. “Dit is heel belangrijk. Wij gaven in ruil voor de bijdragen verschillende abonnementsformules, zoals 10-beurtenkaarten (bij een bijdrage vanaf €100), die heel goed scoorden, of levenslang lidmaatschap (vanaf €2.500). Er hebben zich trouwens meer leden ingeschreven tijdens de acht weken van de campagne dan in de loop van de twee maanden die volgden op de officiële opening van het sportcentrum”.

Communiceer via allerlei kanalen

Het komt erop aan om je project bekend te maken, er met zoveel mogelijk mensen over te praten. De juiste mix van digitale communicatie en mond-tot-mond reclame is essentieel. “Digitaal had CrossFit Dansaert alvast de juiste keuze gemaakt met de crowdfundingcampagne. Dit kanaal wekt vertrouwen bij toekomstige funders door zijn professionele omkadering. En dan waren er ook nog de sociale media: wij hebben de Facebook- en Instagrampagina’s tegelijk aangemaakt, met onder andere de video over de campagne. Daarnaast zijn we veel gaan praten met mensen uit de wijk. Wij hebben demo- en kennismakingssessies georganiseerd, posters opgehangen, flyers uitgedeeld… Wie meer wilde weten, werd altijd doorverwezen naar het Hello crowd!-platform en dat was ook de enige plek waar je een abonnement kon nemen. Zo was alles met alles verbonden.”
CROSSFIT DANSAERT

Laat je campagne evolueren

Je moet je campagne week na week aanpassen: “In het begin praat je er vooral met vrienden en familieleden over. Probeer ze even enthousiast voor het project te maken als jij zelf bent. Daarna wordt de crowdfundingcampagne een echt verkoopkanaal. Dat is een heel ander soort communicatie, met mensen die je niet kent. Leg dan de nadruk op het aanbod en de beloningen…”

Wees coherent

Zeker als je met meerdere personen een project uitvoert en verschillende media gebruikt: “Ik verzorgde vooral de digitale communicatie en Pierre-Yves ging met de mensen praten. Wij hielden elkaar elke dag op de hoogte van de evolutie van de campagne en wij spraken af hoe wij communiceerden en informatie vrijgaven.”

Trek voldoende tijd uit

Je campagne lanceren en dan rustig wachten tot het geld binnenstroomt: zo werkt het niet. “Je moet de hele tijd actief de sociale media bespelen, de evolutie van de campagne opvolgen, communiceren met je funders en al wie belangstelling toont. Tijdens de acht weken van de campagne waren wij er soms elke dag uren mee bezig. Ik zou zeggen de helft van onze vrije tijd.”

Sta altijd open voor anderen

Luister om te beginnen naar de coaches van Hello crowd!: “Wij hadden met hen een interessante vergadering aan het begin van de campagne, met veel nuttige tips om te slagen”. Hou vervolgens rekening met wat je funders zeggen: “Wij hadden al snel door dat vooral mensen uit de wijk belangstelling toonden voor ons project. Daarom probeerden wij vooral met hen een dialoog aan te gaan. En als een funder zich bekendmaakte, vroegen wij feedback: hoe was hij op de hoogte gekomen van het project, waarom had hij belangstelling… Zo konden wij de campagne aanpassen en verfijnen.”

Zit jij ook met een idee? Aarzel dan niet: stel je project voor op Hello crowd!. Je hebt niets te verliezen! Als je campagne niet gefinancierd geraakt, betaal je geen kosten. En onze coaches staan klaar om je tijdens het hele traject te begeleiden…


Fotocredit: (c) ID/ Photo Agency-Jonas Roosens

Vragen over dit project?

Vind het aantwoord op het Help & Support forum.

Go!