Zet je met hart en ziel in voor je project

Maak kennis met twee initiatiefnemers die rotsvast geloofden in hun idee! De ene levert koffie met een coffee bike, de andere laat je thee degusteren op een wonderlijke plek. Zij vertellen hoe opwindend het is om het project waarin je gelooft gestalte te zien krijgen, van de lancering tot de geslaagde crowdfunding.

Solidaire koffie op wielen in Antwerpen

Wilde Koffie is de enige echte koffiebakfiets van Antwerpen. Wat wil de bedenker van het project, Sam Verheyen, ermee aanvangen? De hele stad doorkruisen op zijn coffee bike (denk aan een foodtruck, maar dan op drie wielen…) om vers gezette koffie te verkopen. Met als extra pluspunt dat er per verkocht kopje 10 cent naar de organisatie Eight gaat, die in Oeganda mensen een basisinkomen wil geven. Om te starten had Sam een hele voorraad recycleerbare kopjes nodig. En hij wou graag een elektrische aandrijving voor zijn bakfiets. Om dit te financieren kwam Sam bij Hello crowd! terecht. “UNIZO, de Unie van Zelfstandige Ondernemers, zette mij op het spoor van Hello crowd!. Hun toegangsvoorwaarden zijn redelijk en ze geven interessante tips. Hun opvatting over crowdfunding met een beloning, waarmee je de funders bedankt voor hun steun, vond ik ook leuk. Dit was voor mij een opwindend avontuur. Na een gesprek met een coach, die mij alle nodige uitleg gaf, lanceerde ik dus mijn campagne…”

En de campagne sloeg meteen aan bij zijn doelgroep, zodat zijn vooropgesteld doelbedrag van zijn campagne al snel in het vizier kwam. “Deze campagne was slechts één van mijn inspanningen om mijn bedrijf te lanceren. Het totale bedrag te financieren bedrag was natuurlijk veel hoger , maar met €1.950 kon ik recycleerbare kopjes kopen, die al een flink budget vertegenwoordigen.” Het ging Sam trouwens niet alleen om geld ophalen, hij leerde ook veel bij: “Eigenlijk is dit een andere manier om een echte marketingcampagne op te zetten, om mensen te doen praten over je project. Ik heb bijvoorbeeld geleerd hoe en wanneer je tijdens een campagne moet communiceren volgens het principe van de drie cirkels. Dat was niet alleen interessant, het hielp mij ook om gefocust te blijven op mijn doel en de moed erin te houden!” En het is altijd fijn om achteraf te zeggen dat je gelijk had om je te lanceren…

Een prachtig kader voor ecologisch-ethische thee in Luik

In Luik opende Sarah Tea Late, een ecologisch-ethische theebar, die helemaal de sfeer van “Alice in Wonderland” oproept. “Op deze plek komen allerlei werelden samen: verbeelding, kwalitatief eten en drinken, respect voor de natuur”, zegt Sarah. “Onze bereidingen bestaan voor 90% uit lokale producten en wij streven naar zero waste.” De jonge onderneemster had ook geld nodig om een professionele keuken in te richten in haar pand in de rue des Carmes in Luik. Haar oplossing? Een crowdfundingcampagne voor de aankoop van degelijk materiaal (een oven, koelkast, plancha’s, dampkap…)

“Iemand van 24 die een krediet aanvraagt, vinden de banken niet echt geloofwaardig”, zegt Sarah. “Toen ik in het begin mijn project begon uit te werken, dacht ik al aan crowdfunding om een gedeelte ervan te financieren. Aangezien samen creëren en met elkaar delen belangrijke aspecten van mijn project zijn, wou ik mijn omgeving en mensen die geïnteresseerd zijn in de oprichting van Tea Latte erbij betrekken. Bij dit type van financiering merk je ook snel of je idee zal aanslaan bij de doelgroep en voldoende klanten aantrekken. En als je positieve feedback krijgt, is het leuk om te beseffen dat je al een klantenbestand aan het opbouwen bent vóór je bedrijf echt bestaat. De keuze voor Hello crowd! als platform lag voor mij voor de hand, omdat ik klant ben bij Hello bank! En ik wist helemaal dat ik juist had gekozen na een Hello crowd! informatiesessie met coach Eléonore, die mij er echt in deed geloven.” Het resultaat mag er zijn: ruim 158 personen steunden haar campagne en de doelstelling ervan werd zelfs overschreden. “De campagne heeft mij geleerd dat als je gelooft in je droom en als je je met hart en ziel inzet voor je project en campagne, je een publiek achter je waarden en je project kunt scharen!”


Hun campagne is geslaagd, dus waarom zou het jou niet lukken? Aarzel niet langer en stel ons je project voor. De experts van Hello crowd! helpen je om het concreet gestalte te geven. Zij begeleiden je en geven je advies. Je hebt er alles bij te winnen!


Dien je project in
Vragen over dit project?

Vind het aantwoord op het Help & Support forum.

Go!