Zij lanceerden hun business na een geslaagde crowdfunding

Eerst hebben zij hun concept getest via crowdfunding met Hello crowd!, daarna pas hun bedrijf opgezet. Lees de verhalen van ondernemers die nooit aan een bedrijf waren begonnen zonder een succesvolle crowdfunding.

“Zonder crowdfunding was onze productie nooit van de grond gekomen”

Huff & Puff Pocketwear produceert zachte en milieuvriendelijke zakdoeken met leuke dessins. Zonder Hello crowd! zouden nooit zoveel neuzen hun weg gevonden hebben naar deze verfijnde lapjes textiel. Simon Gryspeert, woordvoerder en medeoprichter van het merk: “Zonder crowdfundingcampagne waren wij nooit aan de productie van onze zakdoeken begonnen. Om te beginnen omdat we er dan niet genoeg geld voor hadden. En verder omdat we niet wisten of ons product in de smaak zou vallen. Wij moesten weten hoe aantrekkelijk andere mensen ons idee vonden, of het wel levensvatbaar was.” En het verdict? Een flink overschreden financieringsdoelstelling en een nieuw, ruimer publiek. “Je mag gerust over een community spreken: sinds de campagne hebben wij een echte fanbase. Momenteel zijn er veel mensen die ons volgen, ons steunen en over ons praten. Zo begon ook de pers belangstelling te krijgen en verschenen er verscheidene artikels over ons.”

Huff&Puff Pocketwear

“Ik kon nagaan of er belangstelling voor mijn idee was”

Adrien Gregoire is ingenieur en muzikant en hij wou zijn passie concreet gestalte geven in het project Primitive Music: een repetitieclub voor muzikanten die op zoek zijn naar een lokaal en de wisselwerking met collega’s belangrijk vinden. Crowdfunding bleek het glijmiddel dat de radertjes van het hele proces vlotter liet draaien. “Om te beginnen kon ik met de campagne testen of er belangstelling was voor mijn project. Dat bleek het geval: er kwam ruime steun en die stimulans maakte alles plots concreter. Crowdfunding was een waardevolle steun bij mijn carrièrewending”, aldus de jonge ondernemer, die een job als manager liet staan om voltijds voor eigen rekening aan de slag te gaan. “Ik heb onder andere geleerd om professioneel te communiceren, schriftelijk, via video, publicaties… Hoe je communiceert, hoe je een imago opbouwt… ik had het al snel onder de knie en kon het ook in de praktijk toepassen!”

PrimitiveMusic

“Mijn ondernemingsproject kreeg er geloofwaardigheid door”

Ook voor Aurore Phanariotis, die Flavors Bakery oprichtte, zorgde de crowdfundingcampagne niet alleen voor financiering. Ze ondersteunde ook haar communicatie en schonk meer geloofwaardigheid aan haar project: “Mensen spraken er met elkaar over en zo verspreidde het nieuws zich snel. Mijn cupcakes kregen een zekere bekendheid bij een groter publiek, dat met zijn enthousiasme weer anderen overtuigde. Dat gaf mij moed en verleende het project het nodige gewicht, meer dan ik met traditionele publiciteit had kunnen bereiken…” Haar project voor fijnproevers ontgroeide dan ook snel het hobbystadium: “Ik kon op deze manier mijn project aan een echte proof of concept onderwerpen. En toen mensen bereid bleken om het te financieren, zag het er plots veel serieuzer uit en was het geen hobby meer.” De campagne heeft Aurore ook getoond hoe ze beter kan communiceren. “Op de juiste manier over je project spreken, het verkopen… Als je er een maand lang intensief mee bezig bent, wordt het een automatisme. Ik heb ook geleerd om mijn communicatie beter te structureren. Bij het begin van elke maand trek ik nu een halve dag uit om de campagne van de volgende maand voor te bereiden.”

Flavors Bakery

Droom je ervan om je eigen business te lanceren? Crowdfunding is ideaal om na te gaan of er belangstelling voor je idee is. Leg ons dus je project voor en sluit aan bij de ondernemers die een beslissing hebben genomen na een geslaagde crowdfunding.


Dien je project in
 
Vragen over dit project?

Vind het aantwoord op het Help & Support forum.

Go!