Zorgvuldig gescreende campagnes

Wanneer een crowdfundingcampagne start op Hello crowd! heeft ze al een hele weg afgelegd. Crowdfundingexperts analyseren het project eerst tot in de kleinste details en gaan na hoe stevig de initiatiefnemers in hun schoenen staan. Pas daarna wordt het voorgelegd aan de funders.

Een crowdfundingcampagne mag nooit haastwerk zijn. Elke projectpagina wordt zorgvuldig van alle kanten bekeken door experts, zodat alleen solide initiatieven online staan op Hello crowd!.

Het juiste bedrag bepalen

“Wanneer een initiatiefnemer een projectpagina opstelt voor de website van Hello crowd!, dan wordt die onmiddellijk geanalyseerd”, zegt crowdfundingcoach Francesca. Aan zo’n project zitten immers allerlei aspecten vast, ook financiële: “Wij gaan na of het bedrag dat de initiatiefnemer wil ophalen niet te hoog gegrepen is of net te bescheiden.” Criteria die daarbij een rol spelen, zijn het bedrag dat nodig is om het project zelf te financieren, maar ook alle bijbehorende kosten waar initiatiefnemers soms niet aan denken: de btw, de commissie voor Hello crowd!, de kosten voor de beloningen enz. Als funder van een Hello crowd!-campagne ben je dus zeker dat de initiatiefnemer samen met zijn coach alles goed heeft uitgerekend. De rekening moet immers kloppen, zowel voor zijn of haar project als voor jouw beloning!

Een uitgebreide en betrokken community

Hoe groot de community van de initiatiefnemer is, vinden de experts ook heel belangrijk. “Wij kijken naar de Facebookpagina en het Instagramaccount om een idee te krijgen van het aantal volgers en de omvang van de community. Dan weet je meteen of de financieringsdoelstelling realistisch is. Een funder stort gemiddeld ongeveer € 50, maar afhankelijk van het project schommelt de bijdrage tussen 5 en meer dan € 100.” Het gebeurt dat een initiatiefnemer een prachtig en heel duur idee heeft, maar niet eens een Facebookpagina over zijn project kan voorleggen. Dan heeft hij ook geen community die hem steunt. Hoogstwaarschijnlijk komt zijn campagne dan maar traag op gang en maakt hij weinig kans op succes. Het omgekeerde is ook waar: een initiatiefnemer die een paar duizend euro wil ophalen en al een honderdtal volgers heeft, zal waarschijnlijk wel slagen. Een dergelijke profielanalyse en de begeleiding door de coaches van Hello crowd! daarna, bieden de funders houvast, want ze doen de kansen stijgen dat de campagne slaagt.

En als de doelstelling niet gehaald wordt?

Het staat vast dat de experts die op elk niveau samenwerken met de initiatiefnemers de kansen op succes van het project sterk doen toenemen. Toch gebeurt het af en toe dat een campagne de doelstelling niet haalt, ondanks alle inspanningen van de initiatiefnemer en de steun van crowdfundingexperts. In dat geval krijgen de funders automatisch hun bijdrage terug. Dit “alles of niets”-principe biedt ook het voordeel dat de funders de zekerheid hebben dat een project alleen zal worden gelanceerd als het over voldoende kapitaal beschikt. Want uiteindelijk wil Hello crowd! niets liever dan dat alle projecten slagen! Als je projecten op Hello crowd! steunt, heb je dus echt helemaal niets te verliezen!

Wil jij ook een idee steunen dat de moeite waard is? Ontdek de lopende campagnes.

Vragen over dit project?

Vind het aantwoord op het Help & Support forum.

Go!